در صورت تمایل به راهاندازی یک کسبوکار در آلمان باید به مباحث مالیاتی نیز توجه نمایید. شما باید پس از ثبت کسبوکار خود در اداره تجارت در آلمان، برای ثبتنام مالیاتی اقدام کنید. سپس، اداره مالیات یک شماره مالیاتی را به شما اختصاص خواهد داد. سؤال اینجاست که آیا دریافت شماره VAT یا شماره مالیات بر ارزش افزوده برای تمامی کسبوکارها در آلمان الزامی است؟ در این مقاله از Wise Business Group در این خصوص توضیح خواهیم داد.
درخواست شماره مالیات بر ارزش افزوده در آلمان
بیتردید، پرداختن به جنبههای مالیاتی از الزامات بسیار مهم برای ثبت موفقیتآمیز یک کسبوکار در آلمان است. به هر حال، شما موظف هستید که درصد مشخصی از سود حاصل از کسبوکار خود را به اداره مالیات بپردازید. بدین ترتیب، در اکثر موارد باید هنگام ثبت کسبوکار خود در آلمان برای دریافت شماره مالیات بر فروش یا شماره شناسایی مالیاتی درخواست دهید.
اداره مالیات به عنوان یکی از اداراتی که در فرآیند ثبت یک کسبوکار در آلمان مداخله میکنند، به طور خودکار از ثبت کسبوکار شما در اداره تجارت مطلع خواهد شد. به عنوان صاحب یک کسبوکار در آلمان باید هنگام ثبتنام مالیاتی و تکمیل فرم مربوطه اطلاعاتی را در مورد مالیات بر فروش پرداختی خود ارائه نمایید. به عبارت دیگر، لازم است مقدار سود حاصل از کسبوکار خود را پیشبینی کنید.
مقررات کسبوکارهای کوچک و مالیات بر فروش در آلمان
چنانچه هنگام راهاندازی، مقررات کسبوکارهای کوچک را انتخاب کنید، ملزم به اعلام مالیات بر فروش نخواهید بود. با این حال، همچنان ممکن است لازم باشد که برای دریافت شماره شناسایی مالیات بر فروش یا VAT در آلمان درخواست دهید. به طور خاص، این امر هنگام تجارت در اتحادیه اروپا ضروری است. در این خصوص، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
با انتخاب گزینه مربوطه در فرم درخواست، اداره مالیات درخواست شما را به اداره مالیات مرکزی فدرال ارسال خواهد کرد. علاوه بر این، شما میتوانید درخواست خود را مستقیماً به این اداره ارائه دهید. امکان ارسال درخواست به صورت آنلاین نیز وجود دارد.
پس از بررسی درخواست شما، اداره مالیات شماره منحصربفردی را به شما اختصاص میدهد. این شماره به صورت کتبی برایتان ارسال خواهد شد. این شماره مالیاتی همواره دارای اعتبار خواهد بود. حتی زمانی که دفتر مرکزی شرکت تغییر کند که در این صورت برای مثال، باید به اداره تجارت گزارش دهید.
در صورت تمایل به ثبت و راهاندازی یک کسبوکار در آلمان میتوانید با ما تماس بگیرید. مشاوران ما اطلاعات مورد نیاز برای ثبت کسبوکار و ثبتنام مالیاتی در آلمان را در اختیار شما قرار خواهند داد.
شماره VAT در آلمان برای چه مواردی لازم است؟
مبنای حقوقی استفاده از شماره شناسایی مالیات بر فروش یا شماره شناسه مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در آلمان چیست؟
-
تمامی کارآفرینانی که در داخل و خارج از آلمان تحویل انجام میدهند و خدماتی را ارائه میکنند که مشمول مالیات است، به چنین شمارهای نیاز دارند (به بخش ۳ پاراگراف ۲ قانون مالیات بر فروش آلمان مراجعه نمایید).
-
علاوه بر کارآفرینان، اشخاص حقوقی نیز در صورت انجام آنچه اصطلاحاً خریدهای درون جامعهای نامیده میشود، به شماره VAT یا مالیات بر ارزش افزوده نیاز دارند.
نحوه درخواست شماره مالیات بر ارزش افزوده در آلمان
-
هنگام راهاندازی یک شرکت یا ثبت یک کسبوکار در آلمان میتوانید مستقیماً درخواست خود برای دریافت شماره VAT را به اداره مالیاتی مسئول ارائه دهید.
-
همچنین، این امکان وجود دارد که به شیوهای انعطافپذیر درخواست خود را از ساعت ۵ صبح تا ۱۱ شب به صورت آنلاین در وبسایت bzst.de ارائه نمایید.
-
یک روش دیگر آن است که درخواست خود را به صورت کتبی به اداره مالیات مرکزی فدرال در سارلوئیس (Saarlouis) ارسال کنید.
اطلاعات مورد نیاز برای درخواست شماره VAT در آلمان هنگام ارسال درخواست خود برای دریافت شماره VAT در آلمان از موارد زیر مطلع باشید:
-
اداره مالیاتی که مسئولیت اخذ مالیات شرکتها را بر عهده دارد.
-
شماره مالیاتی که شرکت خود را بر اساس آن اداره میکنید.
-
فرم حقوقی شرکت شما که باید از قبل مشخص شده باشد.
-
در خصوص یک شرکت انفرادی، ذکر نام و تاریخ تولد مدیر شرکت مشمول مالیات الزامی است.
-
برای سایر فرمهای حقوقی، ذکر نام و نشانی شرکت کافی است.
انواع مختلف شمارههای مالیاتی برای بازرگانان در آلمان
شماره مالیاتی در آلمان
در آلمان، برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، شماره مالیاتی صادر میشود. این شماره مالیاتی به طور مثال در موارد زیر میتواند تغییر کند:
-
زمانی که شخص نقل مکان میکند.
-
زمانی که شخص یک کسبوکار و یا یک فعالیت خود اشتغالی/ فریلنس را آغاز میکند.
این شماره مالیاتی باید در تمامی اظهارنامههای مالیاتی ذکر شود. اداره مالیات پس از تکمیل ثبتنام مالیاتی، این شماره را به صورت کتبی به شما اعلام میکند. تاجرانی که شماره مالیات بر ارزش افزوده ندارند، باید این شماره مالیاتی را در فاکتورهای خود نمایش دهند.
شماره شناسایی مالیاتی در آلمان
در آینده، شماره شناسایی مالیاتی جایگزین شماره مالیاتی افراد در آلمان خواهد شد. در حال حاضر، این دو شماره به طور همزمان وجود دارند. شماره شناسایی مالیاتی شمارهای است که حتی نوزادان تازه متولد شده نیز آن را دریافت میکنند. این شماره در طول زندگی فرد ثابت باقی میماند. هدف از تخصیص آن به افراد، سادهسازی ارتباطات امور مالیاتی است.
برای دریافت این شناسه مالیاتی، نیازی به ارسال یک درخواست جداگانه نیست. این شماره از سال ۲۰۰۷ به تمامی شهروندان در آلمان ابلاغ شدهاست. با این حال، شماره شناسایی مالیاتی صرفاً برای ارتباط با مقامات مالیاتی مورد استفاده قرار نمیگیرد. دفاتر مالیاتی به کمک این شماره، تخصیص واضحی را از درآمد ایجاد شده و مشارکتهای پرداخت شده به شرکتهای بیمه خدمات درمانی و به عنوان مثال، قراردادهای Riester (نوعی بیمه بازنشستگی) دریافت میکنند.
شماره شناسایی مالیات بر فروش یا VAT در آلمان
این توالی اعداد که نقش مهمی در زندگی اقتصادی افراد در آلمان دارد، به شناسایی بیتردید اشخاص حقوقی و کارآفرینانی که در تجارت کالاها و خدمات در اتحادیه اروپا مشارکت دارند، کمک میکند. هدف از تخصیص شماره شناسایی VAT یا مالیات بر فروش، تعیین مالیات بر فروش مربوطه و پرداخت آن به اداره مالیات مسئول است. کلیه صاحبان کسبوکار در آلمان به چنین شمارهای نیاز دارند. این شماره مالیاتی را میتوانید در تمامی فاکتورهای صادر شده توسط کسبوکارهای آلمانی مشاهده نمایید.
شماره شناسایی مالیات بر فروش با نامهای متفاوتی در سایر کشورها مشخص میگردد. بدین منظور، معمولاً از مخفف نام هر کشور استفاده میشود که انتسابی نسبتاً ساده را امکانپذیر میسازد. از این رو، شمارههای شناسایی مالیات بر فروش در آلمان همواره دارای عبارت مخفف DE میباشند.
آن دسته از صاحبان کسبوکار که کالاها یا خدمات خود را به یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا صادر میکنند، ملزم به دریافت مالیات فروش نخواهند بود، زیرا خریدار باید این مبلغ را مطابق با مقررات مربوطه در کشوری که دریافتکننده کالاها و خدمات است، پرداخت نماید. بنابراین، هر دو شماره شناسایی باید همیشه در فاکتورها ذکر شوند. حتی زمانی که تجارت شما داخل مرزهای یک کشور انجام شود نیز لازم است شماره شناسایی مالیات بر فروش را در فاکتورهای خود ذکر نمایید. هدف کلی از این امر، کنترل بهتر آنچه به اصطلاح خدمات فرامرزی نامیده میشود و همچنین، ایجاد آمارهای معنادار است.
برای اطلاع از انواع شمارههای مالیاتی و مالیاتهای قابل پرداخت برای کسبوکار خود در آلمان میتوانید با ما تماس بگیرید.
اهمیت شماره مالیات بر فروش در امور حسابداری در آلمان
افرادی که میخواهند به طور صحیح کسبوکاری را در آلمان به ثبت برسانند، باید مالیات فروش را نیز دریافت نمایند. تنها در صورت استفاده از مقررات کسبوکارهای کوچک الزامی برای دریافت این مالیات توسط یک کسبوکار وجود نخواهد داشت. با این حال، آنچه میزان واقعی بار مالیاتی را مشخص میکند، امکان کسر مالیات مصرف است. فروش یک کسبوکار با شماره VAT یا مالیات بر فروش آن مشخص میشود. کسبوکارها در آلمان موظفند که پس از دریافت مالیات فروش، آن را به اداره مالیات پرداخت نمایند. بازههای زمانی پرداخت نیز اغلب به میزان فروش آنها بستگی دارد.
هنگامی که بحث حسابداری به میان میآید، حسابهای مالیات بر فروش و مالیات مصرف باید همواره به روز نگه داشته شوند.
نکته قابل توجه آن است که اگر شما برای راهاندازی کسبوکار و شروع فعالیت اقتصادی خود در آلمان مقررات کسبوکارهای کوچک را انتخاب کنید، دیگر ملزم به پرداخت مالیات فروش به اداره مالیات نخواهید بود. با این حال، در بسیاری از موارد همچنان لازم است که برای دریافت شماره شناسایی مالیات بر فروش اقدام نمایید.
شماره VAT برای کسبوکارهای کوچک در آلمان
از دیگر موارد کاربرد شماره شناسایی VAT در آلمان میتوان به تسهیل تجارت فریلنسرها و افراد خود اشتغالی که به عنوان صاحبان کسبوکارهای کوچک فعالیت میکنند با سایر کشورهای اتحادیه اروپا اشاره کرد. آنها میتوانند به جای شماره مالیاتی شخصی خود از شماره شناسایی مالیات بر فروش یا VAT استفاده نمایند.
اگر از مقررات کسبوکارهای کوچک در آلمان استفاده میکنید، حتماً باید عبارت مربوطه را در فاکتورهای خود قید نمایید.
در اینجا لازم است مجدداً به این نکته اشاره کنیم که شما با توجه به استفاده از مقررات کسبوکارهای کوچک از پرداخت مالیات بر فروش یا مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهید بود. با این حال، چنانچه کالا یا خدماتی را به یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا صادر کنید، به طور کلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میباشید. در چنین حالتی، مالیات بر فروش یا همان مالیات بر ارزش افزوده مطابق با قوانین مربوطه در کشور مقصد اخذ میگردد. در غیر این صورت، این احتمال وجود دارد که مالیات مضاعف ایجاد شود.
چند نکته دیگر درباره مالیات بر ارزش افزوده در آلمان
-
علاوه بر موارد فوق، میتوان گفت که شماره VAT به عنوان رسمیترین شماره در آلمان دارای کارکرد اثباتی خاصی است. بنابراین، کارآفرینان میتوانند برای اثبات وضعیت خود از آن استفاده نمایند.
-
در بسیاری از موارد، این امکان وجود دارد که در عمل از محاسبه مالیات فروش صرفنظر شود. این امر موجب صرفهجویی در بازپرداختهای مالیاتی که میتوانند بسیار پیچیده و زمانبر باشند، خواهد شد.
-
نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که قانون مالیات بر فروش صراحتاً مقرر میکند که میتوانید از شماره شناسایی مالیات بر فروش یا VAT به جای شماره مالیاتی شخصی خود در آلمان استفاده نمایید (پاراگراف ۴ بخش ۱۴).
آیا در صورت وجود بیش از یک کسبوکار در آلمان، شمارههای مالیاتی متعددی وجود خواهند داشت؟
از دیگر سؤالات مهمی که مکرراً از ما پرسیده میشود این است که:
«اگر شخصی بیش از یک کسبوکار را در آلمان اداره نماید، شمارههای مالیاتی متعددی به او اختصاص خواهد یافت؟»
خیر. حتی اگر چندین کسبوکار را به طور همزمان در آلمان اداره کنید، تنها یک شماره مالیاتی واحد دریافت خواهید کرد. در واقع، مجموعه کسبوکارهای شما به عنوان یک واحد تجاری در نظر گرفته میشوند. بنابراین، صرفاً یک شماره مالیاتی به آنها اختصاص خواهد یافت. شما باید تمامی فعالیتهای تجاری خود را به طور مختصر در یک شرکت مشخص نمایید تا مشمول مالیات شوند. میتوانید تصور کنید که اگر برای هر شخص در آلمان چندین شماره مالیاتی وجود داشته باشد، موجب سردرگمی خواهد شد. برای درک این موضوع کافی است که تلاشهای اضافی در حسابداری و نیز منابع متعدد خطا در محاسبات مربوطه به هنگام ایجاد یک فاکتور را در نظر بگیرید.
مجموعه ما میتواند شما را در پروسه راهاندازی و توسعه کسبوکار در آلمان همراهی نماید. همچنین، ما میتوانیم در دریافت انواع شمارههای مالیاتی و انجام امور مالیاتی و حسابداری در آلمان به شما کمک کنیم. کافی است که از طریق واتساپ یا ایمیل با ما در ارتباط باشید.
خلاصهای از اطلاعات مهم درباره شماره VAT در آلمان
-
اداره مالیات مسئول به عنوان یکی از بخشهای درگیر در فرآیند ثبت کسبوکار در آلمان به طور خودکار از ثبت بیزینس شما در اداره تجارت مطلع خواهد شد.
-
شما باید هنگام شروع فعالیت تجاری خود در آلمان و به محض در دسترس بودن مجوز کسبوکار درخواست خود را برای دریافت شماره مالیات بر فروش ارائه دهید. علت این امر آن است که باید از ابتدا تمامی گردشهای مالی کسبوکار خود را به صورت صحیح در حسابها ثبت نمایید.
-
دریافت و جمعآوری مالیات بر فروش بخشی از یک فعالیت تجاری است. در نهایت، باید آن را با ذکر شماره مالیاتی درخواستی خود به اداره مالیات پرداخت نمایید.
-
برای دریافت شماره VAT یا شماره شناسایی مالیات بر فروش میتوانید درخواست خود را هنگام ثبت کسبوکار و به عنوان بخشی از ثبتنام مالیاتی به صورت آنلاین ارائه نمایید. روش دیگر آن است که درخواست خود را کتباً و به صورت مستقیم به اداره مرکزی فدرال مسئول ارسال کنید.
-
شماره VAT در آلمان به منظور تسهیل تجارت با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار میگیرد. توجه داشته باشید که کد کشور مربوطه در جلوی دنباله عددی قرار خواهد گرفت.
-
قانون مالیات بر فروش آلمان صراحتاً قید میکند که میتوانید به جای شماره مالیاتی شخصی از شماره شناسایی VAT در فاکتورهای خود استفاده نمایید.
-
کسبوکارهای کوچک در آلمان تا زمانی که از حد مجاز تجاوز نکنند، ملزم به اعلام مالیات بر فروش نخواهند بود. دریافت شماره شناسایی VAT برای تجارت فرامرزی در اتحادیه اروپا ضروری است.
مشاوره مالیاتی و حسابداری در آلمان
مشاوران مالیاتی و حسابداران ما در Wise Business Group آمادگی دارند تا در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ دهند. آنها میتوانند در اموری همچون ثبتنام مالیاتی، اطلاع از انواع مالیاتهای قابل پرداخت، نحوه دریافت شمارههای مالیاتی مربوطه، تکمیل اظهارنامه مالیاتی و کاهش بار مالیاتی در آلمان به شما کمک کنند. برای دریافت وقت مشاوره میتوانید از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.
برای شرکت در جلسات مشاوره آنلاین نیز میتوانید فرم زیر را تکمیل کرده و برای ما ارسال نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید