راهاندازی یک کسبوکار کوچک میتواند مزایای متعددی را برای شما به عنوان یک بنیانگذار به همراه داشته باشد. با این حال، برای استفاده از این مزایا باید فرم حقوقی مناسبی را برای کسبوکار خود انتخاب نمایید. همچنین، لازم است با محدودیتها و تعهدات مرتبط با کسبوکارهای کوچک در آلمان آشنایی داشته باشید. در این مقاله از Wise Business Group به فرمهای حقوقی مناسب برای یک کسبوکار کوچک در آلمان اشاره خواهیم کرد.
خود اشتغالی از طریق راهاندازی یک کسبوکار کوچک
اگر یک ایده تجاری امیدوارکننده و قصد تأسیس شرکت در آلمان را دارید، یکی از گزینههای پیش روی شما راهاندازی کسبوکار در قالب سازمانی یک کسبوکار کوچک است. علاوه بر این، باید پیش از انتخاب فرم حقوقی مناسب برای کسبوکار خود در آلمان به مواردی مانند مسئولیت و مالیات توجه کنید.
چرا راهاندازی یک کسبوکار کوچک در آلمان جذاب است؟
کسانی که یک ایده تجاری مناسب دارند، معمولاً تمایل دارند خود اشتغال شوند. با این حال، حرکت به سمت خود اشتغالی نیازمند جسارت و شفافسازی برخی تشریفات است. یک کسبوکار کوچک فرصتی فوقالعاده را برای کارآفرینان در آلمان فراهم میآورد تا ایده تجاری خود را بدون هیچ مشکلی اجرا نمایند. همچنین، برای بنیانگذارانی که میخواهند در ابتدا فعالیت خود را به عنوان یک کسبوکار جانبی آغاز کنند، بسیار مناسب است. حتی اگر کارآفرینان دارای سرمایه سهام کمی برای راهاندازی شرکت خود باشند، با انتخاب فرمت کسبوکار کوچک میتوانند از مزایای قابل قبولی بهرهمند شوند. هنگام انتخاب نام برای یک کسبوکار خرد در آلمان، بنیانگذاران باید نام خود را به جای نام شرکت ذکر کنند. در ادامه، باید آن را با یک نام خیالی یا نام صنعت مورد نظر تکمیل نمایند.
اولین مرحله برای راهاندازی یک کسبوکار خرد
در صورت تمایل به راهاندازی یک کسبوکار کوچک در آلمان، ابتدا باید آن را در شهر هدف ثبت نمایید. معمولاً در اولین مراجعه خود برای ثبتنام، مجوز کسبوکار را دریافت خواهید کرد. تنها پس از دریافت این مجوز میتوانید به انجام فعالیتهای تجاری بپردازید. ورود به ثبت تجاری برای مشاغل خرد در آلمان ضرورتی ندارد. با این حال، با توجه به نوع کسبوکار ممکن است لازم باشد مدارک شخصی یا حرفهای خاصی را ارائه دهید. به عنوان مثال، ارائه برخی مدارک و گواهینامهها هنگام راهاندازی یک کسبوکار فنیوحرفهای در آلمان الزامی است. بسیار مهم است که پیش از ثبت کسبوکار کوچک خود، اطلاعاتی را در این خصوص کسب نمایید.
حقوق و تعهدات یک کسبوکار خرد
حسابداری در کسبوکارهای خرد برخلاف کسبوکارهای کلاسیک صرفاً با استفاده از حسابداری مازاد درآمد انجام میشود. صاحب یک کسبوکار کوچک در آلمان متعهد به نگهداری حساب و ایجاد موجودی نیست. همچنین، الزامی برای مشخص کردن مطالبات و بدهیهای شرکت به صورت سالانه و نیز انتشار صورتهای مالی سالانه شرکت در روزنامه فدرال وجود ندارد. چنین مواردی، نه تنها موجب حذف تلاشهای بسیار برای حسابداری میگردند بلکه با سادهسازی وظایف محوله به یک مشاور مالیاتی، هزینههای استخدام او را نیز کاهش میدهند.
تاجر یا فریلنسر؛ فروش محصولات یا مهارتهای تخصصی در آلمان
اساساً تصمیمگیری در خصوص طبقهبندی یک کسبوکار جدید به عنوان یک فعالیت تجاری یا فریلنس در آلمان بر عهده مراجع مالیاتی است. به بیان ساده، تفاوت این دو نوع فعالیت با توجه به نوع کالایی که به فروش میرسانند قابل تشخیص است. بنابراین، یک فعالیت تجاری در آلمان به تمامی کسبوکارهایی اشاره دارد که خود را به عنوان یک صنعت تولیدی میبینند یا به انجام تجارت اشتغال دارند. از سوی دیگر، کسبوکارهای فریلنس در آلمان خدماتی را میفروشند که غالباً ماهیت هنری دارد یا نیازمند دانش تخصصی خاصی است، مانند آنچه که میتوان در دانشگاهها یا محلهای مشابه آموخت.
فریلنسرها در مقابل تاجران در آلمان
از این رو، فریلنسرها در آلمان میتوانند پزشک، وکیل، نویسنده، مترجم، معمار، طراح، موسیقیدان و یا سایر افرادی باشند که در صنعت سرگرمی فعالیت میکنند. برخلاف تاجران، فریلنسرها صرفاً ملزم به ثبتنام در اداره مالیات میباشند. ثبت یک کسبوکار کوچک در اداره تجارت و پرداخت مالیات تجاری برای فریلنسرها الزامی نیست. آنها باید درآمد حاصل از انجام فعالیت فریلنس خود را در صورت مازاد درآمد نشان دهند. از طرفی، تاجران در آلمان موظف هستند که در اتاقهایی مانند اتاق بازرگانی و صنایع (IHK) و امثال آن عضو شوند. همچنین، در صورتی که سود سالانه حاصل از فعالیت تجاری آنها در آلمان بیشتر از ۲۴۵۰۰ یورو باشد، ملزم به پرداخت مالیات تجاری خواهند بود.
راهاندازی کسبوکار کوچک به صورت انفرادی یا تیمی در آلمان
میتوانید کسبوکار کوچک خود در آلمان را به صورت انفرادی یا گروهی تأسیس کنید. مسئولیت، اولین موردی است که باید هنگام انتخاب فرم حقوقی مناسب در آلمان به آن توجه نمایید. همچنین، لازم است الزامات حسابداری، اداری، ورود به ثبت تجاری و مقدار سرمایه مورد نیاز را در نظر بگیرید.
راهاندازی کسبوکار کوچک توسط یک شخص حقیقی در آلمان
شرکت انفرادی (Einzelfirma)
اولین فرم حقوقی که میتوانید برای تأسیس کسبوکار خود به صورت انفرادی در آلمان انتخاب نمایید، شرکت انفرادی است. برای تأسیس یک شرکت انفرادی در آلمان به سرمایه تأسیس یا ورود به ثبت تجاری نیاز ندارید. بلکه، فقط باید پروانه کسب داشته باشید. در این فرم حقوقی، تمامی تعهدات کارآفرینی و خسارات احتمالی که ممکن است حین انجام یک فعالیت تجاری در آلمان به وجود آیند، تحت مسئولیت کامل داراییهای خصوصی کارآفرین قرار میگیرند.
شرکت کارآفرین (UG)
با این حال، اگر تمایلی به پذیرش این مسئولیت شخصی نداشته باشید، میتوانید فرم حقوقی UG را برای کسبوکار خود انتخاب کنید. تنها با سرمایه اولیه یک یورو میتوانید یک شرکت UG را در آلمان راهاندازی نمایید. با این حال، بلافاصله پس از تأسیس کسبوکار، باید اندوختههایی را ایجاد کنید تا سرمایه سهام شرکت حداقل به ۲۵۰۰۰ یورو برسد. این اندوختهها باید حداقل ۲۵ درصد از سود سالانه شرکت را تشکیل دهند. تأسیس یک شرکت UG نیز میتواند با معایب قابل توجهی همراه باشد. از میان این معایب میتوان به ورود به ثبت تجاری و داشتن حسابداری دوبل اشاره کرد.
راهاندازی کسبوکار کوچک توسط چند شخص حقیقی در آلمان
مشارکت قانون مدنی (GbR)
یک شرکت GbR در آلمان شرکتی بر اساس قانون مدنی و همتای یک شرکت انفرادی است. با این تفاوت که در تأسیس آن به جای یک نفر، چند نفر مشارکت دارند. در این فرم حقوقی، تمامی شرکا به صورت متقابل و مجزا با کلیه داراییهای خصوصی خود مسئولیت دارند. بنابراین، اگر یکی از شرکا مرتکب اشتباهی شود، تمامی افراد در قبال آن اشتباه پاسخگو خواهند بود. برای تأسیس یک GbR در آلمان هیچ حداقل سرمایهای مورد نیاز نیست. همچنین، الزامی برای ورود به ثبت تجاری وجود ندارد. با این حال، حتی اگر اجباری نباشد نیز به شما توصیه میکنیم یک قرارداد مشارکت را تنظیم نمایید.
فرمهای حقوقی UG یا GmbH
مشابه راهاندازی یک کسبوکار انفرادی، در اینجا نیز برای محدودیت مسئولیت میتوانید از فرمهای حقوقی زیر استفاده کنید:
-
UG (شرکت کارآفرین)
-
GmbH (شرکت با مسئولیت محدود)
این فرمهای حقوقی ضمن ارائه مسئولیت محدود، دارای الزامات حسابداری دوبل میباشند.
مقررات مشاغل خرد
صرف نظر از فرم حقوقی انتخابی، در صورتی که گردش مالی سالانه کسبوکار شما کمتر از ۲۲۰۰۰ یورو باشد میتوانید از مقررات مشاغل خرد در آلمان استفاده کنید. در نتیجه، ملزم به ارائه اظهارنامه پیشپرداخت مالیات فروش و پرداخت مالیات فروش و مالیات تجاری به اداره مالیات نخواهید بود.
بیزینس پلن برای کسبوکارهای کوچک در آلمان
حتی برای راهاندازی یک کسبوکار کوچک در آلمان نیز نباید از تهیه یک بیزینس پلن مناسب غافل شوید. شما حداقل هنگام جستجو برای یک سرمایهگذار یا ارسال درخواست برای وامهای مالی یا تبلیغاتی در آلمان به یک بیزینس پلن حرفهای نیاز دارید. همکاران ما در Wise Business Group میتوانند در تهیه یک بیزینس پلن حرفهای و متقاعد کننده در آلمان به شما کمک کنند.
مروری بر خود اشتغالی از طریق راهاندازی یک کسبوکار کوچک در آلمان
-
یک کسبوکار کوچک در آلمان میتواند مقدمات حرکت به سمت خود اشتغالی را فراهم آورد. این نوع کسبوکار برای بنیانگذارانی که میخواهند بدون دغدغه، با سرمایه کم و یا به عنوان یک کسبوکار جانبی شروع به کار کنند، جذابیت دارد.
-
ثبت کسبوکار و دریافت مجوز برای راهاندازی یک کسبوکار کوچک در آلمان ضروری است. ورود به ثبت تجاری الزامی نیست. با این حال، با توجه به کسبوکار، ممکن است ارائه برخی مدارک مورد نیاز باشد.
-
حسابداری یک کسبوکار کوچک در آلمان ساده است و با استفاده از حسابداری مازاد درآمد انجام میشود. همچنین، تعهدی برای ارائه ترازنامه و انتشار صورتهای مالی سالانه در روزنامه فدرال وجود ندارد.
-
میتوانید از فرمهای حقوقی شرکت انفرادی، UG، GbR یا GmbH برای راهاندازی کسبوکار کوچک خود در آلمان به صورت انفرادی یا گروهی استفاده نمایید. با این حال باید به مواردی از قبیل مسئولیت، الزامات مربوط به حسابداری دوبل و ورود به ثبت تجاری توجه نمایید.
ثبت و راهاندازی یک کسبوکار کوچک در آلمان
جهت دریافت مشاوره برای راهاندازی و ثبت یک کسبوکار کوچک از طریق ایمیل یا واتساپ با ما در ارتباط باشید. مشاوران ما با بهرهمندی از صدها تجربه موفق در زمینه راهاندازی کسبوکار در آلمان شما را راهنمایی خواهند کرد. همچنین، ما میتوانیم در انتخاب فرم حقوقی مناسب و تهیه یک بیزینس پلن حرفهای که برای سرمایهگذاران نیز جذاب باشد، به شما کمک کنیم.
میتوانید فرم زیر را نیز تکمیل کرده و برای ما ارسال نمایید. سپس، جلسه مشاورهای را برای شما در نظر خواهیم گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید