هر آنچه باید درباره تأسیس شعبه یک شرکت در آلمان بدانید!
پدیده جهانی شدن و افزایش تقاضا برای انواع محصولات و خدمات موجب شده است که بسیاری از شرکتها دائماً در حال راهاندازی شعبههای بیشتر باشند تا بتوانند کالا و خدمات خود را در محدوده گستردهتری ارائه نمایند. در این مقاله از وایز بیزینس گروپ به بررسی اطلاعات حقوقی مهم در مورد تأسیس شعبه یک شرکت در آلمان خواهیم پرداخت.
اطلاعات حقوقی مهم در مورد تأسیس شعبه یک شرکت در آلمان
هر شرکت به طور خودکار دارای یک دفتر مرکزی است. تأسیس هر تعداد شعبه نیز برای شرکتها در آلمان امکانپذیر است.
شعبات یک شرکت در آلمان میتوانند در همان شهری که دفتر مرکزی در آن مستقر شدهاست، در شهری دیگر و یا حتی در خارج از کشور تأسیس شوند.
ممکن است پیش از تصمیمگیری برای تأسیس شعبه شرکت خود در آلمان با سؤالات مختلفی مواجه شوید که پاسخگویی به آنها ضروری است. برای مثال:
- آیا راه اندازی شعبه برای یک شرکت در آلمان واقعاً آسان است؟
- آیا ثبت دفتر شعبه یک شرکت در آلمان الزامی است؟
- در صورت لزوم ثبت شعبه در آلمان، به چه مواردی باید توجه کرد؟
تأسیس یک شعبه وابسته در آلمان
از منظر حقوقی، شعبه یک شرکت در آلمان به عنوان محل استقرار دائم آن تلقی میگردد. یکی از ویژگیهای خاص این نوع شعبه آن است که در بسیاری از موقعیتها به دفتر اصلی شرکت وابسته است. بنابراین، دارای حسابداری مجزا نیست و اجازه انعقاد قرارداد به صورت مستقل را ندارد.
علاوه بر این، در چنین شعبههایی معمولاً تحویل کالا توسط شرکت اصلی انجام میشود. همین دلایل موجب شدهاند که شعبههای وابسته در آلمان مدیر عامل خاص خود را نداشته باشند.
با توجه به وابستگی این نوع شعبهها به دفتر مرکزی شرکت، ثبت کسب و کار و ورود به ثبت تجاری برای آن الزامی نیست. در واقع، شعبه وابسته نوعی تفکیک فیزیکی از شرکت اصلی در آلمان است.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: برای چه کسب و کارهایی در آلمان ثبت تجاری لازم است؟
تأسیس یک شعبه مستقل در آلمان
در مورد تأسیس یک شعبه مستقل در آلمان، وضعیت متفاوت است. اگرچه شعبه مستقل نیز متعلق به یک شرکت میباشد، اما از نظر اقتصادی مستقل است.
تفاوت شعبه مستقل با یک شرکت تابعه در آلمان این است که شعبه مستقل یک شخص حقوقی مجزا نیست. با این حال، با توجه به این که دارای استقلال اقتصادی است، ثبت کسب و کار و ورود به ثبت تجاری برای آن الزامی است.
دفتر یک شعبه مستقل در آلمان کارهایی مشابه و یا دقیقاً همانند کارهای دفتر مرکزی انجام میدهد.
بر خلاف شعبه وابسته، یک شعبه مستقل در آلمان باید مدیر عامل خاص خود را داشته باشد که دارای وکالت یا اختیارات قانونی است.
از آنجا که این شعب در آلمان به صورت مستقل فعالیت میکنند، حسابداری جداگانه و فیش حقوقی خاص خود را برای کارکنان دارند. همچنین انعقاد قرارداد به صورت مستقل برای آنها امکانپذیر است.
اطلاعات مورد نیاز برای ثبت یک شعبه مستقل در آلمان
در صورتی که بخواهید یک شعبه مستقل جدید از شرکت خود را در ثبت تجاری آلمان وارد کنید، باید اطلاعات زیر را ارائه نمایید:
- نام دفتر اصلی
- دفتر ثبت شده و موضوع فعالیت شعبه
- آدرس شرکت
- تعداد مدیران
- اطلاعات مربوط به مدیرعامل/ نماینده
- اطلاعات مربوط به دریافت مجوز داخلی (برای شعبههای خارج از کشور)
علاوه بر موارد فوق، لازم است یک کپی از موارد زیر را به صورت عمومی و تأیید شده تهیه نموده و هنگام ثبت کسب و کار خود در آلمان به همراه داشته باشید:
- گزیده ثبت تجاری خارجی (فقط در صورت اقامت در خارج از کشور)
- اساسنامه
- مصوبههای سهامداران
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: ثبت کسب و کار در آلمان
خلاصه اطلاعات حقوقی در مورد تأسیس شعبه در آلمان
در صورتی که شرکتی قصد تأسیس یک شعبه در آلمان را داشته باشد، ابتدا باید مشخص کند که قرار است این شعبه یک شعبه وابسته باشد یا یک شعبه مستقل که حسابداری جداگانه دارد و میتوانند قرارداد منعقد نماید. در صورت انتخاب مورد دوم، ثبت کسب و کار و ورود به ثبت تجاری آلمان الزامی است.
هنگام ثبت یک شعبه در دفتر ثبت تجاری در آلمان باید اطلاعات خاصی را ارائه نمایید. این اطلاعات اغلب درباره محل شعبه و مدیر آن میباشند. همچنین لازم است نسخههایی تأیید شده از اساسنامه و مصوبههای سهامداران را در ثبت تجاری درج نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید