علامت تجاری یک نام، کلمه، نشانه، لوگو یا عکسی است که بر روی محصولات یک شرکت چاپ می شود و هدف آن تمایز ایجاد کردن بین برند ها و بیزنس ها می باشد.
علامت تجاری شما به مرور به هویت شما تبدیل می شود. و کاربران یا مشتری های شما با دیدن آن بر روی محصولات یا خدمات، شما را شناسایی خواهند کرد.
ثبت علامت تجاری در آلمان
ثبت تجاری در آلمان هم می تواند بر روی محصولات صورت بگیرد هم خدمات. و روش ثبت نام هر دو یکسان می باشد. اداره ای که وظیفه ثبت برند ها در آلمان را بعهده دارد، دفتر امتیاز نامه و علامت تجاری آلمان است که روزانه صد ها نام و برند را در آلمان ثبت میکند.
محافظت از علامت تجاری در آلمان و گواهی علامت تجاری
یک کسب و کار به محض معرفی یا رشد همیشه میتواند در در معرض سرقت نام و برند خود قرار بگیرد. وقتی برای ثبت علامت تجاری (Trade Mark) اقدام می کنید، این گواهی در وجه شخص شما صادر می شود. بنابر این، اگر می خواهید کسی از شرکا یا آشنایان شما از جانب شما فعالیت اقتصادی انجام داده و روی تولیدات خود علامت تجاری شما را بزند، شما یک جواز به ایشان می دهید که به آن گواهی علامت تجاری می گویند. با وجود گواهی علامت تجاری، مشکلی از لحاظ قانونی برای شریک شما به وجود نخواهد آمد.
دسته بندی بیزینس شما در آلمان
یکی از موارد مهمی که شما باید در آن با احتیاط عمل کنید، انتخاب کلاس یا دسته موضوعاتی است که محصولات یا خدمات شرکت شما در آن دسته خواهند بود. شما حق انتخاب ۳ کلاس یا دسته بندی را خواهید داشت. و البته انتخاب کلاس های بیشتر نیز مقدور خواهد بود، منتها شما به ازای هر کلاس بیشتر مبلغی اضافی را نیز هنگام پر کردن فرم ثبت علامت تجاری در آلمان پرداخت خواهید کرد. بهتر است پیش از اقدام به ثبت برند یا علامت تجاری خود، لیستی از محصولات و خدمات خود تهیه کنید تا به مشکلی بر نخورید. توجه فرمایید که امکان تغییر کلاس فعالیت شرکت شما پس از ثبت وجود ندارد، پس می بایست تصمیم ها، مشاوره ها، و رایزنی ها را پیش از آن انجام داده باشید.
همچنین توجه فرمایید که دفتر ثبت علامت تجاری آلمان موظف به جستجو در دیتابیس برند ها، علائم تجاری و نام ها نیست. بنابراین، شما باید جانب احتیاط را رعایت کرده و پیش از اینکه علائم تجاری یا برند خود را ثبت کنید، درباره یکتا بودن و تکراری نبودن آن تحقیق به عمل آورید. در غیر اینصورت، این امکان وجود دارد که مالکین بیزنس های پیشین علیه شما یک پرونده اختلاف ایجاد کنند. و اگر تا ۳ ماه پس از ثبت علامت تجاری شما بتوانند دفتر ثبت برند آلمان را قانع کنند، خواهند توانست آن نام یا علامت را از شما سلب امتیاز کنند.
آیا این امکان وجود دارد که علامت تجاری من قبول نشود؟
بله، یک سری خط قرمز ها وجود دارند که اگر در بارۀ علامت تجاری شما تشخیص داده شوند، می تواند به لغو درخواست شما منجر شود:
- خاص نبودن (کلی بودن)
- عبارات تشریحی (که در کاربردهای کلی زبان به کار می روند)
- خطر واضح در گمراه کردن اذهان عمومی
- استفاده از بخشی از علائم دولتی در علامت تجاری
- توهین آمیز بودن (با توجه به عرف جامعه)
هر کدام از این موارد می تواند به رد شدن تقاضای شما در ثبت علامت تجاری در آلمان منتهی شود. تمام تلاش ما در وایز بیزنس گروپ این است که همهی ریسک ها و مشکلات در جلسه تعیین استراتژی اقامت آلمان با شما، بررسی شده و موفقیت شما را در ثبت برند و هویت شرکت شما تضمین کنیم.