پروسه شناسایی در آلمان

پروسه شناسایی در آلمان
پروسه شناسایی در آلمان

در صورتی که بخواهید به آلمان مهاجرت کنید، باید فرآیند شناسایی مدارک را طی نمایید. طی این فرآیند، مشخص می‌شود که آیا مدارک شما با استانداردهای حرفه‌ای در آلمان قابل قیاس هستند یا خیر. در این مقاله از Wise Business Group آنچه را که لازم است درباره پروسه شناسایی مدارک خارجی در آلمان بدانید، شرح خواهیم داد.

 روند شناسایی مدارک خارجی در آلمان

نهادهای مسئول در پروسه شناسایی مدارک در آلمان قابلیت مقایسه یا مطابقت مدارک حرفه‌ای خارجی شما با مدارک آلمانی متناظر را بررسی می‌کنند. طی این فرآیند که به آن “معادل‌سازی” یا “آزمون هم‌ارزی” گفته می‌شود، مشخص می‌گردد که آیا مدارک شما معادل مدارک آلمانی مربوطه هستند یا در این میان تفاوت‌هایی وجود دارد. به طور معمول، پروسه شناسایی سه تا چهار ماه پس از ارسال کامل مدارک توسط متقاضی به طول می‌انجامد.

نتیجه فرآیند شناسایی مدارک در آلمان

مدارک حرفه‌ای شما که در کشوری خارج از آلمان اخذ شده‌اند، تنها در صورتی در آلمان به رسمیت شناخته می‌شوند که معادل مدارک آلمانی مربوطه باشند. چنانچه تفاوت‌های قابل توجهی در آزمون هم‌ارزی مشاهده شود، با توجه به حرفه شما حالت‌های متفاوتی پیش می‌آید.

مشاغلی که تحت نظارت نیستند!

در مشاغلی که تحت نظارت نیستند، اگر بخش‌هایی از آموزش‌های گذرانده شده معادل آموزش‌های آلمانی و سایر بخش‌ها متفاوت باشند، مدارک حرفه‌ای تا حدودی به رسمیت شناخته خواهند شد. سپس، تفاوت‌های اصلی با مدارک مورد نیاز برای شغل مربوطه در آلمان در یک اطلاعیه به شما اعلام می‌گردد. معمولاً می‌توانید تفاوت‌های قابل توجه را با آنچه به اصطلاح “مدرک تطبیقی” نامیده می‌شود، جبران نمایید. پس از دریافت این مدرک باید یک درخواست پیگیری را برای شناسایی کامل مدارک خود در آلمان ارسال کنید.

مشاغل تحت نظارت

در خصوص مشاغل تحت نظارت، چنانچه تفاوت‌های قابل توجهی میان مدارک خارجی شما و مدارک آلمانی مربوطه وجود داشته باشد، نهاد مسئول اقدامی جبرانی را تعیین خواهد کرد که از طریق آن می‌توانید تفاوت‌ها را برطرف سازید. در صورت انجام موفقیت‌آمیز این اقدام، هم‌ارزی مدارک شما با مدارک آلمانی تأیید خواهد شد. سپس، معیارهای بیشتر برای تأیید حرفه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند. نتیجه فرآیند شناسایی نیز در یک اطلاعیه رسمی با عنوان “اطلاعیه شناسایی” به شما اعلام می‌گردد.

بنابراین، چنانچه قصد دارید در یک حرفه تحت نظارت در آلمان مشغول به کار شوید، شناسایی مدارک حرفه‌ای شما به عنوان مدارک معادل الزامی است.

پروسه شناسایی مدارک برای اتباع غیر اتحادیه اروپا

علاوه بر موارد ذکر شده، در صورتی که دارای شرایط زیر هستید باید فرآیند شناسایی مدارک را به طور “کامل” طی نمایید:

  • قصد دارید از یک کشور ثالث وارد آلمان شوید،
  • دارای مدرک حرفه‌ای (آموزش حرفه‌ای) هستید،
  • تمایل به کار در مشاغلی دارید که تحت نظارت نیستند.

دریافت مجوز اقامت آلمان به عنوان یک نیروی کار ماهر تنها پس از تکمیل پروسه شناسایی مدارک امکان‌پذیر است.

دریافت اجازه اقامت آلمان با هدف شناسایی مدارک

همچنین، اگر شرایط زیر برای شما صدق می‌کنند می‌توانید اجازه اقامتی را با هدف شناسایی مدارک حرفه‌ای خود در آلمان دریافت نمایید:

  • از اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستید،
  • حین معادل‌سازی تفاوت‌های چشمگیری میان مدارک شما و مدارک آلمانی مشاهده شده‌است.  

این امر صرف نظر از این که بخواهید در یک حرفه تحت نظارت در آلمان مشغول به کار شوید یا در مشاغلی فعالیت کنید که تحت نظارت نیستند، امکان‌پذیر است. بدین ترتیب، می‌توانید برای انجام یک اقدام جبرانی یا دریافت یک مدرک تطبیقی وارد آلمان شوید. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می‌توانید در مقاله‌ای تحت عنوان “ارزش‌گذاری مدارک برای اخذ اقامت آلمان” بیابید.

مدرک تطبیقی در آلمان

در صورتی که برای تکمیل پروسه شناسایی در آلمان نواقصی در مدارک شما وجود داشته باشد می‌توانید از طریق آنچه اصطلاحاً “مدرک تطبیقی” نامیده می‌شود، آموزش‌ خود را در آلمان ادامه دهید. محتوای این آموزش‌ با توجه حرفه و سطح دانش شما ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، می‌توانید در دوره‌های آموزش زبان آلمانی مرتبط با شغل مورد نظرتان شرکت کنید و یا به تعمیق دانش نظری و فنی در حرفه خود بپردازید. پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره مربوطه، هم‌ارزی مدارک حرفه‌ای شما با مدارک آلمانی تأیید خواهد شد. در نتیجه، می‌توانید در حرفه مورد نظر خود در آلمان مشغول به کار شوید. جهت بررسی گزینه‌های ممکن برای اخذ اقامت آلمان نیز می‌توانید از راهنمایی‌های موجود در وب‌سایت ما استفاده کنید.

هزینه‌های شناسایی مدارک در آلمان

پروسه شناسایی مدارک خارجی در آلمان می‌تواند هزینه‌ای معادل ۶۰۰ یورو و در برخی موارد، بیش از آن داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است برخی هزینه‌های اضافی برای یک پروسه شناسایی ایجاد شوند. به عنوان مثال، می‌توان به هزینه‌های مربوط به اقدامات زیر اشاره کرد:

  • تهیه اسناد
  • آماده‌‌سازی ترجمه‌ها
  • دریافت گواهینامه‌ها
  • سفر
  • اقدامات جبرانی یا مدارک تطبیقی

با این حال، دریافت کمک ‌هزینه برای پوشش هزینه‌های فوق امکان‌پذیر است. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می‌توانید در پورتال Recognition in Germany بیابید.

معرفی پورتال “Recognition in Germany”

جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد فرآیند شناسایی مدارک حرفه‌ای خارجی در آلمان می‌توانید به پورتال اطلاعاتی دولت فدرال با عنوان Recognition in Germany (Anerkennung in Deutschland) مراجعه کنید. برای مثال، در این پورتال به اطلاعات زیر دست خواهید یافت:

  • مراحل فرآیند شناسایی
  • مدارک مورد نیاز
  • راه‌های ارتباطی با مراکز مشاوره
  • چگونگی تأمین مالی پروسه شناسایی

به کمک Recognition Finder (Anerkennungs-Finder) نیز می‌توانید تنها با چند کلیک ساده به اداره‌ای که مسئول بررسی درخواست شناسایی شما در آلمان است، دسترسی داشته باشید. علاوه بر این، تمامی اطلاعات خاصی که ممکن است برای ارسال درخواست به آن نیاز داشته باشید، در این پورتال موجود است.  

این پورتال از زبان‌های مختلفی نظیر آلمانی، انگلیسی، عربی، فرانسوی، یونانی، ایتالیایی، لهستانی، رومانیایی، روسی، اسپانیایی، اوکراینی و ترکی پشتیبانی می‌کند و دسترسی به آن از طریق آدرس   www.ancognition-in-deutschland.de امکان‌پذیر است.

اطلاعات بیشتر درباره پروسه شناسایی مدارک خارجی در آلمان

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان در آلمان (Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge)

برای دریافت مشاوره تلفنی در خصوص شناسایی مدارک در آلمان می‌توانید از اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان (BAMF) نیز کمک بگیرید. تماس تلفنی با این اداره طی روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۸ تا ۱۶ امکان‌پذیر است. از طریق تماس با شماره تلفن +۴۹ ۳۰-۱۸۱۵-۱۱۱۱ می‌توانید اطلاعات اولیه‌ای را درباره روند شناسایی به زبان آلمانی یا انگلیسی کسب کنید.

مرکز خدمات شناسایی حرفه‌ای در آلمان (ZSBA)

برای دریافت مشاوره و پشتیبانی طی پروسه شناسایی مدارک می‌توانید از طریق آژانس کار فدرال آلمان به مرکز خدمات شناسایی حرفه‌ای (Zentrale Servicestelle Berufsanerkennung) هدایت شوید. تماس مستقیم با این مرکز نیز از طریق آدرس ایمیل recognition@arbeitsagentur.de امکان‌پذیر است:

  متخصصان و مشاوران ZSBA می‌توانند در امور زیر از شما حمایت نمایند:

  • جمع‌آوری مدارک مورد نیاز
  • تکمیل صحیح اسناد ضروری برای ارسال درخواست
  • ارتباط با نهادهای مسئول

بنابراین، اگر تکمیل فرآیند شناسایی مدارک در آلمان برای شما الزامی است به کمک خدمات مشاوره ZSBA می‌توانید به شیوه‌ای هدفمند برای پروژه‌های خود برنامه‌ریزی کنید، از اشتباهات در حین اجرا جلوگیری نمایید و در نتیجه، در زمان صرفه‌جویی کنید. خدمات مشاوره این مرکز نیز اغلب رایگان هستند.

مشاوره حضوری درباره پروسه شناسایی

پروژه ProRecognition مراکز مشاوره و تماس رایگان را در ده اتاق بازرگانی خارجی تأسیس کرده‌است. با مراجعه به این مراکز به صورت حضوری می‌توانید مشاوره‌های دقیق‌تری را دریافت نمایید. این ده اتاق بازرگانی خارجی در کشورهایی از جمله مصر، الجزایر، بوسنی و هرزگوین، برزیل، هند، ایران، ایتالیا، کلمبیا، لهستان و ویتنام واقع شده‌اند. بدین ترتیب، مشاوران شناسایی در خارج از کشور در دسترس متقاضیان هستند تا به تمامی سؤالات آن‌ها درباره فرآیند شناسایی، الزامات زبان، دریافت ویزا و جستجوی کار در آلمان پاسخ دهند و مسیر ورود آن‌ها به آلمان را هموار نمایند. در ProRecognition علاوه بر زبان‌های آلمانی و انگلیسی، به زبان‌های کشورهای مذکور نیز به راحتی صحبت می‌شود.

اطلاعات بیشتر در وب

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فرآیند شناسایی مدارک حرفه‌ای در آلمان علاوه بر پورتال‌های مذکور می‌توانید به وب‌سایت‌های زیر مراجعه کنید.

  • IHK FOSA (Foreign Skills Approval): مرکز صلاحیت ملی برای بررسی و شناسایی مدارک و صلاحیت‌های حرفه‌ای خارجی  

  • پورتال BQ: ارائه دهنده اطلاعاتی درباره صلاحیت‌های حرفه‌ای خارجی و سیستم‌های آموزش حرفه‌ای


مروری بر پروسه شناسایی مدارک حرفه‌ای در آلمان

پروسه شناسایی شامل مقایسه مدارک خارجی با استانداردهای حرفه‌ای در آلمان توسط نهادهای مسئول است. مدارک حرفه‌ای خارجی در صورتی به رسمیت شناخته می‌شوند که معادل مدارک آلمانی متناظر باشند. چنانچه تفاوت‌های فاحشی میان آن‌ها وجود داشته باشد، دو حالت پیش می‌آید:

در مشاغلی که تحت نظارت نیستند، اگر بخش‌هایی از آموزش‌ معادل آموزش‌ آلمانی باشد مدارک به رسمیت شناخته می‌شوند. سپس، تفاوت‌های موجود در اطلاعیه‌ای به متقاضی اعلام می‌گردد. او می‌تواند این تفاوت‌ها را با گذراندن یک دوره آموزشی و دریافت مدرک تطبیقی جبران نماید.

در مشاغل تحت نظارت، نهادهای مسئول اقدامی جبرانی را برای رفع تفاوت‌ها تعیین می‌کنند. با انجام آن، مدارک فرد به عنوان مدارک معادل شناخته خواهند شد. پس از بررسی سایر معیارها، نتیجه فرآیند در اطلاعیه‌ای به متقاضی اعلام می‌گردد.

در هر دو حالت، اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید پروسه شناسایی را به طور کامل طی نمایند تا بتوانند اجازه اقامت آلمان را دریافت کنند.


اخذ اقامت آلمان
در صورت وجود هر گونه سؤال درباره گزینه‌های پیش روی خود برای مهاجرت به آلمان می‌توانید با ما تماس بگیرید. مشاوران  Wise Business Group در اسرع وقت دانش و تجربیات خود در رابطه با اخذ اجازه اقامت آلمان را در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید از طریق واتساپ یا ایمیل با ما در ارتباط باشید.  

whatsapp chat icon farsi آیکن چت واتساپ فارسی

فرم شرکت در جلسه آنلاین

  • لطفا ایمیل خود را وارد نمایید و در فضای سمت چپ با وارد کردن دوباره آن را تایید نمایید.
  • لطفا شماره ای را وارد نمایید که ترجیح می دهید با آن با شما تماس بگیریم.
  • ممکن است شما بنا به دلایل مختلف تمایل به حضور یا تعامل با کشور آلمان داشته باشید. ما قادریم به شما در تامین تمامی خدمات فوق الذکر به صورت جداگانه یا توام یاری رسانیم. لطفا مواردی را که به صورت بالقوه میتواند نیاز شما در آلمان باشد انتخاب نمایید.
  • لطفا توضیح مختصری از کسب و کار فعلی خود در ایران یا طرح و ایده خود در آلمان برای ما ارائه دهید
  • شما میتوانید اگر تمایل دارید پروپوزال خود را در مورد توسعه اقتصادی شرکت خود در آلمان به صورت فایل ورد یا پی دی اف برای ما ارسال نمایید.
    Max. file size: 2 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *