در این مقاله از وایز بیزینس گروپ درباره اهمیت مدیریت پرداخت برای کسب و کارها در آلمان صحبت خواهیم کرد. بیتوجهی شرکتها به این مسئله اغلب منجر به انتظار طولانی مدت برای دریافت پول از مشتریان خواهد شد و پیامدهای ناگواری را در پی خواهد داشت.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: نیازمندیها برای شروع بیزینس در آلمان
اهمیت مدیریت پرداخت برای کسب و کارها در آلمان
بسیاری از بنیانگذاران در آلمان به وضوح میدانند که ارائه یک برنامهریزی مالی دقیق در بیزینس پلن بسیار مهم است تا از طریق آن بتوانند از همان ابتدا کل پروسه ایجاد و توسعه شرکت را بر پایهای مستحکم بنا نهند. با این حال، مهم است که حتی پس از شروع کسب و کار عملیاتی نیز به صورت مداوم به امور مالی توجه شود.
مدیریت پرداختها و مطالبات در آلمان نقشی اساسی را برای حفظ نقدینگی یک شرکت ایفا میکنند. نتایج حاصل از یک نظرسنجی درباره رفتار پرداختی مشتریان شرکتی در آلمان نیز بر این موضوع تأکید دارد. طبق نظرسنجی صورت گرفته، بیش از ۸۰ درصد شرکتهای مورد بررسی با تأخیر در پرداختها مواجه هستند، در حالی که وضعیت اقتصادی خوب و پایدار است.
در صورتی که حجم زیادی از پرداختها در موعد مقرر انجام نشوند، این احتمال وجود دارد که نقدینگی شرکت در وضعیت خطرناکی قرار گیرد.
روندهای موجود در رفتارهای پرداخت در صنایع مختلف در آلمان
اکثر تأخیرهای پرداخت در آلمان مربوط به شرکتهای فعال در حوزه صادرات است. ۹۰ درصد از شرکتهای مورد بررسی در این حوزه به معنای واقعی کلمه با تأخیر در پرداخت مواجه هستند. ارقام بدست آمده حاکی از آن است که شرکتهای آلمانی معمولاً مجبورند تا ۶۰ روز پس از موعد برای دریافت پول از مشتریان خود منتظر بمانند.
در نظرسنجی انجام شده که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، به طور کلی ۱۳ بخش و حرفه در آلمان مورد بررسی قرار گرفتهاند که نوسانات تأخیر پرداخت در آنها به طور متوسط حدود ۱۰ درصد میباشد.
بر این اساس، صنعت نساجی با ۹۴ درصد، بیش از سایر صنایع در آلمان تحت تأثیر تأخیر در پرداخت قرار میگیرد. کمترین میزان تأخیرها نیز ۷۵ درصد و مربوط به صنعت خودرو میباشد. اگرچه، این مقدار از نظر شرکتها همچنان بسیار زیاد است. ۷۵ درصد تأخیر پرداخت بدین معنا است که از هر چهار مشتری در آلمان، فقط یکی از آنها به موقع پرداخت میکند.
بنابراین، مدت زیادی طول میکشد تا وجوه نقدی که باید در حساب یک شرکت در آلمان وجود داشته باشند، وصول شوند. این امر میتواند به سرعت و به شکلی تهدید آمیز میزان نقدینگی شرکت را به ویژه در مراحلی از توسعه کسب و کار که شرایط اقتصادی چندان مطلوب نیست، تحت تأثیر قرار دهد.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: نکاتی برای تهیه یک بیزینس پلن متقاعد کننده در آلمان
چه دلایلی موجب تأخیر در پرداخت توسط مشتریان در آلمان میگردد؟
بدون شک میتوان گفت که عامل اصلی تأخیر در پرداختها در آلمان، مشکلات مالی مشتریان است. اختلافات احتمالی در خصوص کیفیت پایین محصول نیز در کمتر از ۱۰ درصد موارد تنها نقشی جزئی دارد. کلاهبرداری نیز تقریباً در ۴ درصد از موارد تأخیر در پرداخت مشاهده میگردد.
اگرچه، در مقایسههای بینالمللی میتوان دریافت که دوره پرداخت شرکتهای آلمانی نسبتاً کوتاه است. بیش از نیمی از شرکتها اعلام کردهاند که مهلت پرداخت را حداکثر ۳۰ روزه تعیین میکنند. به طور کلی، ۹۲ درصد از شرکتها در آلمان برای مشتریان خود حداکثر یک مهلت پرداخت ۶۰ روزه در نظر میگیرند.
تأخیرهای پرداخت چه عواقبی را برای استارتاپها در آلمان به همراه خواهد داشت؟
تأخیر در پرداخت یا حتی احتمالاً عدم پرداخت در آلمان میتواند عواقب خطرناک و ناگواری داشته باشد، به ویژه زمانی که شرکت مورد نظر هنوز فروش زیادی ایجاد نکردهاست و از منابع مالی خوبی برخوردار نیست.
بنابراین، مدیریت پرداختها و مطالبات برای کسب و کارها در آلمان از همان ابتدا باید به صورت حرفهای انجام شود، حتی اگر مستلزم صرف زمان و هزینه بسیار باشد. همچنین میتوان در شرایط و ضوابط، نحوه پرداخت را به گونهای تنظیم نمود که ریسک تأخیر تا حد امکان کاهش یابد.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: چطور کسب و کار خود را در آلمان شروع نمایید؟
دیدگاهتان را بنویسید