در مسیر ایجاد یک کسب و کار صادراتی یا وارداتی در آلمان، چالشهای مختلفی وجود دارد و بسیار مهم است که با قوانین و مقررات مربوطه آشنایی داشته و آن را رعایت نمایید. در این خصوص، میتوانید از اتاقهای بازرگانی خارج از آلمان نیز کمک بگیرید.
در این مقاله از وایز بیزینس گروپ به بررسی چالشها و نکات مهم برای راه اندازی کسب و کار در حوزه صادرات یا واردات در آلمان میپردازیم.
نگاهی مختصر به واردات و صادرات در آلمان
واردات و صادرات کالا و خدمات در آلمان تا حدی محبوب است که آن را به یکی از قدرتمندترین کشورهای صادراتی جهان تبدیل نموده است. آلمان عنوان قهرمانی در صادرات کالا و خدمات در جهان را در کارنامه خود دارد.
عوامل اصلی در واردات عبارتند از:
- واردات مواد اولیه: که به خرید و فرآوری انواع مواد اولیه که در آلمان موجود نیست، اشاره دارد.
- واردات محصولات جدید: از این طریق میتوانید کالاهای جدیدی را عرضه کنید که هنوز در بازار داخلی آلمان موجود نیستند.
- قیمت/ عملکرد: به معنای دستیابی به یک مزیت رقابتی؛ از طریق واردات میتوانید برخی از کالاها را با قیمت پایینتر و یا کیفیت بهتر از خارج از آلمان تهیه نمایید.
نکات زیر در امر صادرات، تعیین کنندهاند:
- صادرات به بازارهای جدید: به معنای راهیابی و ورود شرکتها به بازارهای جدید برای فروش محصولات یا خدمات در خارج از آلمان است.
- پتانسیل رشد بیشتر از طریق صادرات: حضور در بازارهای فروش جدید موجب افزایش پتانسیل رشد میگردد.
- متنوع سازی ریسک: از طریق تنوع بازار میتوانید ریسک را کاهش دهید.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: نقشه راه حضور شرکتهای بینالمللی در آلمان
بیزینس پلن یک شرکت وارداتی یا صادراتی در آلمان
لازم است که پیش از راه اندازی کسب و کار خود در حوزه صادرات یا واردات در آلمان، یک بیزینس پلن تهیه نمایید.
بیزینس پلن یا طرح کسب و کار در راستای توسعه ایده تجاری به شما کمک میکند و همچنین در جلسه تأمین سرمایه با مشاور بانک مورد نیاز است.
مواردی که باید پیش از شروع به کار در حوزه واردات بدانید:
ماشین آلات و دستگاههای الکتریکی، محصولات شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری و قطعات آنها از جمله کالاهایی هستند که عموماً به آلمان وارد میشوند. با این حال، دامنه کالاهای وارداتی در آلمان بسیار گسترده است و به موارد ذکر شده محدود نمیشود. در واقع به ندرت میتوانید کالایی را بیابید که وارد نشود.
امکان واردات کالاهای جدید، ارزانتر و بهتر در ابتدا ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد، اما نباید ریسک واردات را نادیده بگیرید.
پیش از آنکه کار خود در حوزه واردات را شروع کنید، باید موارد زیر را بررسی نمایید:
- واردات از خارج از کشور: بازارهای مناسب شما کدامند؟ از چه کشورهایی میخواهید کالا وارد کنید؟
- کیفیت کالاهای وارداتی: در کجا به کالاهای مورد نظر خود با کیفیت مطلوب یا قیمت مناسب دسترسی دارید؟
- هزینههای واردات: هزینههای حمل و نقل برای واردات کالای شما چقدر است؟
- محدودیتهای صادرات: آیا امکان صادرات کالا از کشور مدنظر به آلمان وجود دارد یا صادرات منوط به شرایط خاصی است؟
- مقررات واردات: آیا کالاهای وارداتی با استانداردها و مقررات بومی مطابقت دارند؟ آیا با مقررات واردات در آلمان به حد کافی آشنایی دارید؟ آیا محدودیتهایی برای واردات وجود دارد؟ عوارض واردات چیست؟
- داشتن یک شریک بومی برای واردات: چگونه میتوانید در کشور مبدأ، یک شریک تجاری بومی خوب و قابل اعتماد بیابید؟
- دانش بازار: آیا از دانش کافی برای ورود به بازار برخودار هستید؟ این دانش شامل آشنایی با زبان، فرهنگ و نیز شرایط اقتصادی، سیاسی و حقوقی کشور مورد نظر است.
شروع واردات در آلمان؛ نکات و راهنماییهای مفید
در این بخش نکاتی را مورد بحث قرار میدهیم که میتوانند جهت پاسخگویی به سؤالات فوق برای شروع یک بیزینس وارداتی به شما کمک کنند:
اطلاعات کشورها
اطلاعات دقیق درباره کشورهای مختلف، شرایط و بازار آنها میتوانند از طریق انجمن تجارت خارجی و بازاریابی مبتنی بر موقعیت – تجارت و سرمایهگذاری آلمان و نیز اتاقهای تجارت خارجی در اختیار شما قرار گیرند.
یافتن شرکای تجاری برای واردات یا صادرات
مجدداً، تجارت و سرمایه گذاری آلمان و اتاقهای تجارت خارجی در کشور هدف میتوانند گزینههای مناسبی باشند تا در برقراری ارتباط با شرکتهای بومی به شما کمک کنند.
البته، خود شما نیز میتوانید از طریق اینترنت و جستجو در yellow pages (دایرکتوری تلفنی کسب و کارها) با شرکتهای بومی ارتباط برقرار کنید.
گزینه دیگری که در این خصوص توصیه میشود، بازدید از نمایشگاههای تجاری است.
مقررات اتحادیه اروپا برای واردات
جابجایی کالا تا حد زیادی در اتحادیه اروپا بلامانع است، اما باید درخواست خود را برای شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) ارائه دهید.
واردات از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا
برخی از کالاها، دارای ممنوعیت یا محدودیت برای واردات هستند. مخاطب شما برای بررسی این محدودیتها برای کالاهای تجاری، اداره فدرال اقتصاد و کنترل صادرات آلمان (BAFA) است. آژانس فدرال کشاورزی و غذا (BLE) نیز مسئولیت بررسی محدودیتهای مربوط به محصولات کشاورزی را بر عهده دارد.
تمامی اطلاعاتی که درباره گمرک به آن نیاز دارید را میتوانید در سیستم الکترونیکی ATLAS پیدا کنید. هدف این سیستم، تسهیل امور مربوط به اظهارنامه گمرکی و ترخیص کالا از گمرک است.
موضوع دیگری که باید در واردات به آن توجه کنید، ریسک تحویل ناموفق، زمانهای تحویل طولانی، و ریسک مرتبط با تغییرات نرخ ارز است.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: نیازمندیها برای شروع بیزینس در آلمان
نکات طلایی که لازم است پیش از آغاز به کار صادرات بدانید:
آیا بازارهای جدید شانس جدیدی را برای شما به ارمغان میآورند؟ تمامی کشورها سعی دارند که از طریق صادرات، فرصتهای فروش تازهای را برای محصولات خود فراهم کنند، اما استراتژی صادرات به معنای چالشهای عمده به ویژه برای شرکتهای کوچک است.
قسمت اعظمی از صادرات آلمان داخل اتحادیه اروپا صورت میگیرد. چین و ایالات متحده آمریکا نیز از بازارهای صادراتی مهم برای فروش کالا و خدمات آلمانی به شمار میروند.
پیش از تأسیس کسب و کار خود در حوزه صادرات، به موارد زیر توجه کنید:
- بازار صادرات: بهترین بازار هدف صادراتی برای کالای شما کدام است؟ برای شناسایی بازار هدف، باید تجزیه و تحلیلی دقیق و مفصل از بازار داشته باشید. میتوانید به قسمتهای گروه هدف و بخشبندی بازار در بیزینس پلن خود مراجعه نمایید. غالباً به دلیل وجود تفاوتهای فرهنگی، تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی برای صادرات دشوار است.
- دانش بازار برای صادرات: آیا در مورد بازار، اطلاعات کافی دارید؟ بدین معنی که با فرهنگ و زبان بازار هدف آشنا هستید و یا شرایط اقتصادی، سیاسی و حقوقی حاکم بر آن را مورد بررسی قرار دادهاید؟
- محصول قابل صادرات: آیا محصول مناسبی را برای صادرات انتخاب کردهاید؟ باید به قابلیت حمل و نقل محصول، محدودیتهای واردات و صادرات، قوانین مرتبط با استانداردها و تعرفههای مورد نیاز توجه کنید.
- فروش خارجی: چگونه فروش را سازماندهی میکنید؟ از چه طریقی برای صادرات، شریک تجاری پیدا میکنید؟
- دانش فنی بومی برای صادرات: چه مواردی را باید برای بازاریابی محصول خود در نظر بگیرید؟ برآوردتان از هزینه کلی حضور در بازار چقدر است؟
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: مقررات صادرات از اروپا
اطلاعات و راهنماییهای مفید برای صادرات در آلمان
از روشهای زیر میتوانید به اطلاعات مورد نیاز برای آغاز کسب و کار صادراتی خود دست یابید:
اطلاعات کشورها
به کمک انجمن تجارت خارجی و بازاریابی مبتنی بر موقعیت- تجارت و سرمایه گذاری آلمان و همچنین اتاقهای تجارت خارجی میتوانید اطلاعات مورد نیاز درباره کشورهای مختلف، بازارها و نیز شرایط موجود در آنها به دست آورید.
شرکای تجاری
میتوانید از تجارت و سرمایه گذاری آلمان و اتاقهای تجارت خارجی کمک بگیرید تا بتوانید با شرکتهای موجود در کشور هدف خود در ارتباط باشید.
از طریق جستجو در اینترنت و دایرکتوری تلفنی کسب و کارها (yellow pages) و یا شرکت در نمایشگاههای تجاری نیز میتوانید با شرکتهای بومی ارتباط برقرار کنید.
مقررات واردات اتحادیه اروپا
در اتحادیه اروپا، عموماً جابجایی کالا بلامانع است، مشروط بر اینکه برای شماره شناسایی مالیات بر ارزش افزوده (VAT) درخواست داده باشید.
واردات به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا
بدین منظور، مقررات مربوط به کشور مقصد باید به دقت بررسی شوند. اتاقهای تجارت خارجی میتوانند نقش مهمی را در این بخش ایفا نمایند.
در صادرات، باید خطرات مربوط به نوسان ارز و یا قصور در پرداخت را در نظر بگیرید. این امکان وجود دارد که با انتخاب یکی از گزینههای زیر خود را در برابر خطرات مالی احتمالی در یک کسب و کار صادراتی بیمه کنید:
- بیمه صادرات: بیمه جمهوری فدرال آلمان شامل گزینههای بسیار برای تأمین امنیت یک کسب و کار خارجی است.
- فاکتورینگ صادرات: در این روش، میتوانید مطالبات دریافتی از مشتریان خارجی خود را در ازای اعطای تخفیف به افراد دیگر منتقل کنید، در این صورت آنها متحمل ریسک احتمالی خواهند شد. فاکتورینگ، روشی متداول در بسیاری از شرکتهای صادراتی است.
- پیش پرداخت کلاسیک برای صادرات: در این روش شما خریدار را پیش از دریافت کالا ملزم به پرداخت میکنید.
نکته:
IXPOS یک پورتال حاوی اطلاعات مفید درباره تمام جنبههای صادرات و واردات است. از طریق این پورتال به اطلاعات کشورهای مختلف و بازار آنها دسترسی خواهید داشت. همچنین یک پایگاه داده برای جستجوی شرکای تجاری در اختیار شما قرار میدهد. بعلاوه، برای تجزیه و تحلیل بازار و یا بیزینس پلن مرتبط با ایده تجاری خود میتوانید از این پورتال استفاده نمایید.
تجارت و سرمایه گذاری آلمان- شریک تجارت خارجی
تجارت و سرمایه گذاری آلمان توانایی تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی را با تخصص صنعت سرمایه گذاری و فناوری مبتنی بر موقعیت مکانی در آلمان ترکیب میکند.
آژانس توسعه اقتصادی جمهوری فدرال آلمان با تکیه بر دانش ۶۰ کارمند خارجی و همکاری نزدیک با اتاقهای بازرگانی و صنایع آلمان، نیازهای تجارت خارجی را برای دستیابی به اطلاعات بازار تأمین مینماید.
تجارت و سرمایه گذاری آلمان با بهره گیری از دانش عمیق کشور و طیف گستردهای از مشاورهها و خدمات رقابتی در سطح بینالمللی برای سرمایه گذاران خارجی، در آلمان شغل ایجاد کرده و امنیت کسب و کارها را تضمین مینماید. این شرکت بر توسعه اقتصادی ایالتهای فدرال و برلین تأکید ویژهای دارد.
خلاصهای از نکات مهم که باید برای خود اشتغالی از طریق صادرات یا واردات در آلمان بدانید:
مخاطبین شما برای پاسخگویی به سؤالات در خصوص صادرات/ واردات:
قوانین و مقررات:
- اداره فدرال اقتصاد و کنترل صادرات آلمان (BAFA): مشاهده مقررات مربوط به محدودیت واردات یا صادرات کالاهای تجاری در اینجا امکانپذیر است.
- آژانس فدرال کشاورزی و غذای آلمان(BLE): مسئولیت مرتبط با بررسی محدودیتهای صادرات یا واردات محصولات کشاورزی را بر عهده دارد.
- گمرک: برای آگاهی از قوانین و اطلاعات مربوط به گمرک، اینجا کلیک کنید. میتوانید از طریق ATLAS به صورت آنلاین به امور گمرکی رسیدگی کنید.
اطلاعات مربوط به کشورها، بازارها و پایگاه داده برای جستجوی شرکای تجاری
- اتاقهای تجارت خارجی به عنوان مخاطبین شما در کشور هدف توانایی ارائه اطلاعات در این خصوص را دارند.
- تجارت و سرمایه گذاری آلمان نیز اطلاعات زیادی را فراهم آورده و حامی کسب و کارهای بینالمللی است.
- میتوان در پورتال IXPOS نیز اطلاعات و شرکای تجاری را جستجو کرد.
بیمه صادرات
برای ورود به پورتال فدرال حاوی اطلاعات مرتبط با بیمه صادرات اینجا کلیک کنید.
آمار و دادههای تجارت خارجی
- اداره آمار فدرال دادههای مربوط به تجارت خارجی را فراهم میآورد.
- این دادهها به صورت گرافیکی در اطلس آماری تجارت خارجی ارائه شدهاند.
در وایز بیزینس گروپ بیشتر بخوانید: امکان سنجی ایده بازرگانی در آلمان
برای دریافت مشاوره راهاندازی کسب و کار در آلمان با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید