ثبت کسب و کار در آلمان، اولین اقدام برای آغاز خود اشتغالی در این کشور است. پس از ثبتنام در اداره تجارت، باید بدانید کدام سازمانها در آلمان به طور اتوماتیک از ثبت کسب و کار شما مطلع میشوند و با کدام یک باید تماس بگیرید. در این مقاله از Wise Business Group در این باره توضیح خواهیم داد.
کسب و کار در آلمان
در اصل، تمام شهروندان در آلمان میتوانند فعالیت تجاری داشته باشند. با این حال، لازم است فعالیت تجاری خود را در اداره مجوز تجارت ثبت نمایند، مگر این که یک فعالیت فریلنس باشد.
علاوه بر مجوز تجارت، برای برخی از کسب و کارها در آلمان، مجوز ویژه دیگری مورد نیاز است. در این خصوص، شخص تاجر باید بیش از هر چیز صلاحیت شخصی خود را اثبات نماید.
همچنین برای مشاغلی که دارای الزامات بهداشتی سختگیرانه هستند، مقرراتی وجود دارد که باید به طور دقیق رعایت شوند. در این زمینه میتوان به کسب و کارهای مختلف در بخش پذیرایی در آلمان اشاره کرد.
ثبت یک کسب و کار در آلمان چه زمانی باید انجام شود؟
پیش از آن که به صورت واقعی فعالیت تجاری خود را در آلمان آغاز نمایید، کسب و کار خود را ثبت کنید. در این صورت میتوانید اطمینان حقوقی و تعهد به مشتریان را تضمین نمایید. با این حال، شروع به کار بدون تأییدیه رسمی برای مشاغلی که به مجوز نیاز دارند، مجاز نمیباشد.
بسیاری از شهروندان در آلمان از تعهدات تجاری خود آگاه نیستند. برای نمونه، میتوان به مواردی اشاره کرد که افراد کالاها را از طریق اینترنت به فروش میرسانند. اگر اداره مالیات یا تجارت در آلمان بیزینسی را ثبت کنند، شخص تاجر به هرحال باید اقداماتی را انجام دهد.
عواقب عدم ثبت بیزینس در آلمان
برای کسی که در آلمان مشغول انجام فعالیت تجاری است اما آن را در شهر یا شهرداری ثبت نکرده است، ریسک پرداخت جریمه اداری تا مبلغ ۳۶۰۰ یورو وجود خواهد داشت.
همچنین در صورتی که درآمد حاصل از یک کسب و کار مشمول مالیات نباشد یا مالیات آن به درستی محاسبه نشده باشد، ممکن است از طرف اداره مالیات نیز با پرداختهای اضافی یا جریمههای سنگین مواجه شود. با این حال، عدم آگاهی در این خصوص، به هیچ وجه محافظت کننده نیست.
بنابراین، نهایت دقت خود را به کار برده و بیزینس خود در آلمان را به درستی ثبت کنید. بدین منظور، میتوانید مقالات متعدد ما درباره ثبت کسب و کار در آلمان را مطالعه نمایید. نکات کاربردی بسیاری درباره ثبت و راهاندازی شرکت در آلمان در این مقالهها ذکر شدهاند.
آیا ثبت کسب و کار در آلمان پس از آغاز فعالیت تجاری امکانپذیر است؟
همواره بهتر است که پیش از آغاز فعالیت تجاری در آلمان، کسب و کار خود را ثبت نمایید. با این حال، در بسیاری از دفاتر تجارت در آلمان ثبت کسب و کار به صورت ماسبق نیز امکانپذیر است.
در چنین حالتی، باید به صراحت اشاره کنید که کسب و کار شما به طور خودجوش و بدون برنامهریزی قبلی ایجادشدهاست.
همچنین، ثبت یک تجارت فرعی یا ثانویه با درآمد کم در آلمان الزامی است. به ویژه به این دلیل که معافیتهای مالیاتی (هم برای مالیات تجارت و هم برای مالیات بر درآمد) برای این نوع کسب و کارها معمولاً بار اضافی عمدهای را به دنبال ندارد.
پس از ثبت کسب و کار در آلمان چه اتفاقی میافتد؟
هر شخصی که در آلمان فرم ثبت بیزینس را با تمامی مدارک مورد نیاز به اداره تجارت مربوطه ارسال نماید، معمولاً پس از مدت کوتاهی مجوز لازم برای کسب و کار خود را دریافت میکند. این همان فرم درخواست مجوز است که مهر و امضا شده و به عنوان مجوز رسمی برای تجارت در آلمان عمل میکند.
کدام سازمانها در آلمان به طور اتوماتیک از ثبت کسب و کار مطلع میشوند؟
پس از صدور مجوز تجارت، سایر سازمانها و انجمنها در آلمان به طور اتوماتیک از ثبت کسب و کار شما مطلع میشوند، زیرا با انجام فعالیت تجاری، تعهدات دیگری نیز ایجاد میگردند.
مهمترین سازمانهایی که در آلمان به صورت اتوماتیک از ثبت یک کسب و کار مطلع میشوند، عبارتند از:
– اداره مالیات
– اتاق بازرگانی و صنایع (IHK) و احتمالاً اتاق صنایع دستی
– اداره آمار دولتی
– سازمان بازرسی تجارت
این ثبتها اغلب به صورت اتوماتیک توسط اداره تجارت مسئول در آلمان انجام میشوند.
سپس اداره مالیات برای روشن شدن جنبههای مالیاتی با شخص تاجر تماس میگیرد. بر اساس پیشبینی فروش، امکان استفاده از مقررات مشاغل کوچک نیز برای افراد خود اشتغال در آلمان وجود دارد تا در مرحله راهاندازی از مالیات فروش معاف شوند. در هر صورت، تاجران یک شماره مالیاتی جدید را به عنوان بخشی از فرآیند خود اشتغالی دریافت خواهند کرد.
باید از “عضویتهای اجباری” به شیوهای سودآور استفاده کنید!
با ثبت بیزینس در آلمان، عضویت اجباری مبتنی بر هزینه در اتاق بازرگانی و صنایع ایجاد میشود. میتوانید از این عضویتها به شیوهای سودآور استفاده کنید: کافی است به مشاورهها و آموزشهایی که در آنجا ارائه میشوند، فکر کنید. همچنین صنایع یدی و کسب و کارهای فنی و ساختمانی باید در اتاق صنایع دستی نمایندگی داشته باشند.
سازمان بازرسی کار نیز از ثبت بیزینس شما در آلمان مطلع میگردد. برای مثال، مداخله این سازمان میتواند به منظور بررسی مناسب بودن مکان کسب و کار باشد.
بیمه مسئولیت کارفرما و استخدام کارمندان در آلمان
هر شخصی که در آلمان کسب و کاری را راهاندازی میکند، باید در انجمن بیمه مسئولیت کارفرمایان نیز ثبتنام کند تا در صورت وقوع حوادث شغلی و حرفهای تحت پوشش قرار گیرد.
در صورت استخدام کارمندان نیز آژانس کار فدرال باید یک شماره شرکت به کسب و کار شما اختصاص دهد.
اداره آمار دولتی صرفاً فعالیت شما را ثبت میکند تا در آینده بتواند از آن برای ایجاد آمار و گزارشهای آماری استفاده کند. بنابراین، اطلاعات رسمی بیزینس شما نمیتواند برای فعالیتهای تجاری دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
بازدید مراجع ذیصلاح از محل کار در آلمان
در سالهای اخیر بیشتر از گذشته مشاهده شده است که پس از تکمیل ثبت بیزینس در آلمان، مراجع ذیصلاح از محل کار بازدید میکنند تا صحت اطلاعات ارائه شده را بررسی نمایند.
شهرها و شهرداریها میخواهند با انجام چنین اقداماتی از تأسیس شرکتهای که صرفاً روی کاغذ و با رعایت الزامات اولیه ثبتی در آلمان ایجاد میشوند و فعالیت تجاری واقعی آنها در کشور دیگری است، جلوگیری نمایند. در سالهای اخیر، تعداد این نوع شرکتهای به اصطلاح کاغذی در آلمان افزایش یافته است.
برای مشاغلی که در آلمان به نظارت نیاز دارند، به تعهدات توجه کنید.
همانطور که پیش از این ذکر شد، برای مشاغلی که به نظارت نیاز دارند و در پاراگراف ۳۸ قانون تجارت آلمان مشخص شدهاند، ارائه گواهی حسن رفتار و گزیدهای از ثبت تجارت مرکزی الزامی است.
ممکن است لازم باشد اداره مالیات نیز یک اظهارنامه عدم مخالفت صادر کند تا مشخص شود که وضعیت مالی تاجر مناسب است. میتوانید سایر الزامات، تعهدات و مدارک مورد نیاز برای ثبت حرفه در آلمان را در اینجا ببینید.
خلاصه
کدام سازمانها در آلمان به صورت اتوماتیک در جریان ثبت یک کسب و کار قرار میگیرند؟
باید از همان ابتدا کسب و کار خود را در آلمان از نظر قانونی متعهد سازید. فعالیت تجاری را پیش از آن که واقعاً شروع شود، ثبت نمایید.
ثبت بیزینس پس از آغاز فعالیت تجاری در آلمان توسط بسیاری از دفاتر تجارت، با ارائه توضیحی متقاعد کننده امکانپذیر است.
عدم ثبت به موقع یک فعالیت تجاری در آلمان میتواند به جریمه اداری تا مبلغ ۳۶۰۰ یورو منجر شود. همچنین این احتمال وجود دارد که ملزم به پرداخت مبالغ اضافی شوید. بر این اساس، ثبت کسب و کارهای فرعی نیز الزامی است.
با ارسال فرم ثبت کسب و کار، سایر سازمانها و مراجع در آلمان در جریان ثبت بیزینس شما قرار میگیرند.
در این خصوص، میتوان به سازمانهای زیر اشاره کرد:
– اداره مالیات (ثبت جنبههای مالیاتی)
– اتاق بازرگانی و صنایع (عضویت اتوماتیک و اجباری ناشی از ثبت بیزینس)
– اتاق صنایع دستی برای مشاغل فنی و ساختمانی
– سازمان نظارت بر تجارت
– اداره آمار دولتی
فرآیندهای ثبت رسمی غیراتوماتیک در پروسه ثبت تجارت در آلمان
یک فرد خود اشتغال در آلمان برای برخورداری از پوشش بیمه حوادث، باید با انجمن صنفی تماس بگیرد.
در صورت استخدام کارمندان، کارفرما باید با آژانس کار فدرال تماس گرفته و شماره شرکت دریافت نماید تا بتواند حق بیمه تأمین اجتماعی را به صورت صحیح بپردازد.
خدمات ثبت کسب و کار و اخذ اقامت آلمان
مجموعه Wise Business Group خدمات جامعی را برای ثبت کسب و کار و اخذ اقامت آلمان از طریق خود اشتغالی ارائه میدهد. مشاوران ما با تجربهای چندین ساله در ثبت و راهاندازی شرکت در آلمان، پاسخگوی سؤالات شما خواهند بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
در صورت تمایل به برگزاری جلسه مشاوره آنلاین نیز میتوانید فرم زیر را تکمیل کرده و برای ما ارسال نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید