توجه به نوع کسبوکار، انتخاب مکان مناسب میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت پروژه شما داشته باشد. برای درک اهمیت این موضوع، فرض کنید که میخواهید محصولات خود را با کامیون برای مشتریان ارسال کنید. اگر کسبوکار شما در محلی دور از بزرگراه باشد، هزینه حملونقل بالایی را متحمل خواهید شد. همچنین زمان زیادی طول میکشد تا محصول شما به دست مشتری برسد. در نتیجه، نمیتوانید پیشنهاد رقابتی جذابی را به مخاطب هدف خود ارائه دهید.
با این حال، جای نگرانی نیست. با رعایت چند قانون مهم و تکمیل یک پرسشنامه میتوانید موقعیت مکانی مناسبی را برای کسبوکار خود انتخاب نمایید. در این مقاله از Wise Business Group، نکات مهم در خصوص انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار در آلمان را بررسی خواهیم کرد.
انتخاب موقعیت مکانی برای کسبوکار در آلمان
پیش از اقدام برای خرید یا اجاره یک ملک تجاری در آلمان باید به سه نکته مهم توجه کنید:
مکان، مکان، و مجدداً مکان.
البته، عوامل دیگری نیز در اینجا اهمیت دارند، اما تأثیر آنها صرفاً در یک مکان مناسب آشکار خواهد شد. بنابراین، آنالیز موقعیت مکانی کسبوکار برای بنیانگذاران بسیار مهم است. از سوی دیگر، پس از استقرار کسبوکار در یک محل مشخص، تغییر آن به آسانی امکانپذیر نیست. تغییر محل کسبوکار فقط به این معنی نیست که شما باید مجدداً آدرس خود را با تمامی جزئیات بر روی سربرگها، کارتهای ویزیت و وبسایتها درج نمایید. مهمتر از همه، شما باید کلیه مقامات، مؤسسات، مشتریان و تأمینکنندگان مربوطه را از این تغییر آدرس مطلع سازید. هزینههای جابجایی نیز به این موارد اضافه خواهند شد. از این رو، انتخاب موقعیت مکانی نامناسب برای کسبوکار میتواند از بسیاری جهات برای شما پرهزینه باشد.
انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار با توجه به ایده تجاری
ایده تجاری شما میزان اهمیت انتخاب موقعیت مکانی مناسب برای کسبوکارتان در آلمان را مشخص میکند. با پاسخ به سؤال زیر پی خواهید برد که انتخاب موقعیت مکانی برای کسبوکار شما چقدر مهم است.
آیا لازم است مشتریان به شما مراجعه کنند یا فعالیت اصلی خود را به صورت تلفنی یا آنلاین انجام میدهید؟
همچنین، باید بررسی کنید که آیا برای راهاندازی کسبوکار خود در ملک انتخابی به سرمایهگذاری کلان نیاز دارید یا خیر. به طور خاص، جستجوی دقیق موقعیت مکانی برای کسبوکارهای خرده فروشی و پذیرایی در آلمان بسیار مهم است. در غیر این صورت، این احتمال وجود دارد که مجبور شوید هزینه یک تصمیم نسنجیده را با عملکرد ضعیف یا حتی ورشکستگی زودهنگام کسبوکار خود پرداخت نمایید. این ریسک برای تمامی ایدههای تجاری که به حضور مشتریان وابسته هستند، وجود دارد.
اهمیت موقعیت مکانی با توجه به نوع کسبوکار
در صورت صرف هزینههای بالا برای سرمایهگذاری اولیه در تسهیلات و وجود قراردادهای اجاره بلندمدت نیز باید در انتخاب محل مناسب دقت کنید. تنها در این صورت میتوانید هزینههای پیشپرداخت شده را در سریعترین زمان ممکن جبران نمایید. با توجه به موارد فوق میتوان گفت که انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب برای پزشکان، داروسازان و ارائهدهندگان تسهیلات آموزشی نیز اهمیت ویژهای دارد.
سایر صاحبان کسبوکار که باید از سرمایهگذاری در یک موقعیت مکانی مناسب اطمینان حاصل کنند، تولیدکنندگان و عمدهفروشانی هستند که به ظرفیتهای ذخیرهسازی بالا نیاز دارند. اتصال به بزرگراه، راهآهن یا آبراه در اینجا نقش قابلتوجهی دارد. در مجموع، تمامی بنیانگذاران باید موقعیت مکانی بهینهای را برای کسبوکار خود در آلمان شناسایی نمایند.
اهمیت آنالیز موقعیت مکانی کسبوکار
به عنوان یک قانون سرانگشتی، میتوانید به خاطر داشته باشید که:
هر چه تغییر مکان با هزینههای بیشتری همراه باشد، تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی در زمان تأسیس کسبوکار از اهمیت بیشتری برخوردار است.
سهلانگاری شما در این شرایط میتواند موفقیت کسبوکار و یا حتی امرار معاشتان را در معرض خطر قرار دهد.
معیارهای انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب در آلمان کدامند؟
معیارهای اصلی انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب میتوانند با توجه به نوع کسبوکار متفاوت باشند. به طور کلی، برای انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار خود در آلمان باید به موارد زیر توجه نمایید:
- میزان تقاضا
- بازار رقبا
- کیفیت محل کسبوکار
- هزینههای مالیات تجاری
- اتصالات حملونقل
- الزامات تعیین شده توسط مقامات
- در دسترس بودن نیروی کار
- فرصتهای تأمین مالی
- تصویر
- شرایط کار و زندگی در محل مورد نظر
شما به عنوان یک بنیانگذار، باید میزان اهمیت معیارهای فوق را برای کسبوکار خود در آلمان بررسی کنید. بدین منظور، میتوانید به هر یک از معیارها، امتیازی را از یک تا ده اختصاص دهید. امتیاز یک به موارد بیاهمیت و امتیاز ده به معیارهای بسیار مهم تعلق میگیرد. در نتیجه، قادر خواهید بود که موقعیتهای مکانی مختلف را به سرعت با یکدیگر مقایسه کنید. با این حال، توجه داشته باشید که تعیین دقیق معیارها بسیار مهمتر از تجزیهوتحلیل سریع موقعیت مکانی است.
معیارهای انتخاب محل کسبوکار در آلمان
آیا با معیارهای حذفی آشنایی دارید؟ معیارهای حذفی معیارهایی هستند که رعایت آنها در تمامی موقعیتهای مکانی ضروری است. به عبارت دیگر، اگر این معیارها در محلی رعایت نشوند، آن محل به طور کلی از لیست گزینهها حذف میگردد. میتوانید لیستی از معیارهای مورد نظر خود را در اختیار کارگزار املاک قرار دهید تا با توجه به آن، املاک مناسب را به شما پیشنهاد دهد. همچنین، مشاوران ما در Wise Business Group میتوانند به شما کمک کنند تا معیارهای دقیقی را برای انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار خود در آلمان تعیین کرده و بر اساس آن، ملک تجاری مناسبی را انتخاب نمایید.
آیا مشتریان میتوانند به آسانی به فروشگاه شما در آلمان دسترسی داشته باشند؟
سؤال دیگری که باید برای انتخاب محل کسبوکار در آلمان از خود بپرسید این است که نزدیکی مشتریان به شما چقدر مهم است؟ این امر میتواند در برخی مواقع بسیار مهم و در مواقع دیگر بیاهمیت باشد. اگر کسبوکار شما وابسته به حضور مشتریان است، موقعیت مکانی نقش عمدهای در موفقیت شما دارد. به این علت که مشخصکننده ناحیه تحت پوشش شما است. آمارها حاکی از آن است که اکثر مشتریان حاضر نیستند برای رسیدن به یک فروشگاه بیش از ده دقیقه رانندگی یا پیادهروی کنند.
پیشنهاد ما در این خصوص، دریافت یک نمای کلی است که نشان دهد آیا گروه هدف شما در ناحیه تحت پوشش، زندگی، کار یا خرید میکنند یا خیر. بدین منظور، میتوانید از ارائهدهندگان اطلاعات مختلف که با تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی آشنایی دارند، کمک بگیرید. به عبارت دیگر، میتوانید دادههایی را خریداری کنید که به طور مثال، اطلاعاتی درباره قدرت خرید و موارد دیگر در محل انتخابی شما ارائه دهند.
میزان رقابت در محل انتخابی برای کسبوکار شما در آلمان چقدر است؟
همزمان با بررسی فروش مورد انتظار در ناحیه تحت پوشش انتخابی، باید میزان رقابت در بازار هدف را نیز بررسی کنید. اگر بدانید که با چه کسانی رقابت میکنید، میتوانید سهم بازار خود را تخمین بزنید. به خاطر داشته باشید که رقبای بزرگ و معتبر، اغلب مشتریان بیشتری دارند. به عنوان مثال، فرض کنید که شما سه رقیب دارید و خودتان چهارمین عضو این مجموعه هستید. در این صورت، باید بتوانید ۲۵ درصد از میزان فروش را به خود اختصاص دهید. حال اگر یکی از سه رقیب شما برندی بزرگ و شناخته شده باشد، ممکن است بتوانید فقط ۵۰ درصد از کل فروش را با دو رقیب دیگر تقسیم کنید. در این صورت، سهم مورد انتظار شما از کل فروش تنها یک ششم خواهد بود.
استراتژی موقعیتیابی شما، محصول جانبی و مفید این نوع تجزیه و تحلیل است. اگر رقبای خود را به خوبی زیر نظر داشته باشید، میتوانید یک پیشنهاد فروش منحصربهفرد ارائه داده و در نتیجه رقابتپذیری خود را افزایش دهید.
آیا امکان ایجاد همکاریهای استراتژیک در یک موقعیت مکانی وجود دارد؟
همکاریهای استراتژیک میتوانند فروش را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. اگر مجموعه خود را در موقعیت مکانی انتخابی به شیوهای مناسب با محصولات و خدمات مکمل تکمیل کنید، موفقیت بیشتری در انتظار شما خواهد بود. برای مثال، اگر فیزیوتراپیست هستید، میتوانید مشارکتهای معناداری را با یک مطب ارتوپدی در نزدیکی محل کسبوکار خود ایجاد نمایید.
معیار دیگری که نباید هنگام انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار خود در آلمان از آن غافل شوید، نزدیکی به محلهای پررفتوآمد مانند سوپرمارکتها، مؤسسات آموزشی، اماکن ورزشی، مراکز پزشکی و درمانی یا مترو است. اگر افراد زیادی هر روز با ماشین از کنار مغازه شما در آلمان عبور کنند، از محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید، آگاه خواهند شد.
خوشهها نیز میتوانند تقویتکنندههای واقعی فروش باشند. آژانسهای توسعه کسبوکار در مناطق مختلف آلمان ایجاد شدهاند تا برای ارتقاء پتانسیل همافزایی تلاش کنند. آنها معمولاً حامی برنامههایی هستند که شرکتهای مختلف برای همکاری با یکدیگر و اجرای پروژهها ارائه میدهند. اگر به این موضوع علاقهمندید، باید به دنبال مراکز فناوری یا استارتاپ در منطقه مورد نظر خود باشید. این مراکز اغلب موجب تقویت همکاری میان شرکتها خواهند شد.
بررسی شرایط ملک تجاری انتخاب شده در آلمان
مطمئناً شما میتوانید علاوه بر موارد ذکر شده، جزئیات دیگری را برای انتخاب یک موقعیت مکانی مناسب بررسی نمایید. این واقعیت که سایر افراد خود اشتغالی که میشناسید، چندان به تجزیهوتحلیلهای استاندارد موقعیتیابی اهمیت نمیدهند، نباید شما را رنجیده خاطر نماید. هر کسی که به درستی به مسئله انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار در آلمان توجه نکند، فرصت مهمی را از دست خواهد داد.
آیا محل انتخاب شده برای کسبوکار شما در آلمان خیلی گران است؟
هنگام انتخاب محل مناسب برای راهاندازی کسبوکار خود در آلمان باید به سؤالات زیر نیز پاسخ دهید:
- آیا هزینههای ملک انتخاب شده با بودجه شما مطابقت دارند؟
- اگر هزینههای ملک انتخابی بیشتر از بودجه شما است، آیا پساندازی دارید که بتوانید از آن استفاده کنید؟
- آیا میتوانید بخشهایی از محل کسبوکار خود را با اجاره فرعی واگذار نمایید؟
- آیا میتوانید شرکای تجاری دیگری را به کسبوکار خود در محل مورد نظر اضافه کنید؟
- آیا میتوانید برای ایجاد یک منبع درآمد اضافی، رویدادهایی را در محل مورد نظر برگزار نمایید؟
یک توصیه دیگر این است که زیر بار اجاره بلند مدتی که از روز اول قادر به پرداخت آن نیستید، نروید. اجارهها در آلمان معمولاً بلندمدت هستند. بنابراین باید در طول ماهها بودجهای را برای پرداخت هزینههای اجاره کنار بگذارید. اگر دورههای اطلاع رسانی نامطلوب و شش یا دوازده ماهه باشند – که در بخش تجاری دور از انتظار نیست – ممکن است از نظر مالی به شما آسیب برسانند.
مروری بر انتخاب موقعیت مکانی کسبوکار در آلمان
- انتخاب موقعیت مکانی مناسب میتواند تأثیر قابل توجهی بر موفقیت کسبوکار شما در آلمان داشته باشد، به ویژه اگر کسبوکار مورد نظر به حضور مشتریان وابسته است.
- در صورتی که پیش از تأسیس کسبوکار خود در آلمان آنالیز موقعیت مکانی را به درستی انجام ندهید، ممکن است مجبور شوید هزینه آن را با جابجایی محل، عملکرد ضعیف و یا حتی ورشکستگی کسبوکار خود پرداخت نمایید.
- هنگام انتخاب موقعیت مکانی مناسب برای کسبوکار خود در آلمان باید به مواردی نظیر تقاضا، رقابت، هزینههای مالیاتی، اتصالات حملونقل، الزامات مربوطه، در دسترس بودن نیروی کار، فرصتهای تأمین مالی و شرایط کار و زندگی در آنجا توجه نمایید.
- اگر هزینههای ملک انتخابی بیشتر از بودجه شما است، میتوانید آن را با استفاده از پسانداز خود تأمین کرده و یا با کسب درآمد از روشهایی مانند اجاره فرعی، افزودن شرکای تجاری یا برگزاری رویداد، جبران نمایید.
انتخاب محل مناسب برای راهاندازی کسبوکار در آلمان
مشاوران ما در Wise Business Group آمادگی دارند تا خدمات جامعی را در زمینه تحقیقات بازار، آنالیز موقعیت مکانی، تدوین استراتژی و راهاندازی و ثبت شرکت در آلمان به شما ارائه دهند. با شرکت در جلسات مشاوره ما میتوانید بهینهترین موقعیت مکانی را برای تأسیس کسبوکار خود در آلمان انتخاب نمایید.
علاوه بر این، مجموعه ما میتواند انواع روشهای تأمین مالی برای خرید یا اجاره املاک تجاری در آلمان را به شما معرفی کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق ایمیل یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.
برای برگزاری جلسه مشاوره آنلاین نیز میتوانید فرم زیر را تکمیل کرده و برای ما ارسال نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید