برای شرکت هایی که در خارج از آلمان فعالیت اقتصادی دارند تاسیس شعبه در آلمان می تواند استراتژی توسعه مناسبی باشد. در حالی که خیلی از صاحبین کسب و کار در داخل اروپا به دلیل قانون جابجایی آزاد قادرند به راحتی و بدون بروکراسی خاصی شعبه خود را در آلمان تأسیس کنند، صاحبین کسب و کار در خارج از اتحادیه اروپا مشمول فرمالیته و قوانین ویژه ای خواهند بود. در این مقاله کوتاه به نکاتی اشاره می کنیم که برای ثبت شعبه در آلمان به عنوان یک ایرانی باید در نظر بگیرید.
روش های ممکن برای انواع شعب در آلمان
به منظور ایجاد شعبه یا نمایندگی در آلمان برای شرکتی که در خارج از آلمان وجود دارد، چندین حالت وجود دارد:
شرکت فرعی (Tochtergesellschaft) [خواهر]
شرکت فرعی یا تابعه با اکثریت سهام متعلق به شرکت مادر است اما به عنوان یک شرکت مستقل طبق قوانین آلمان سازمان یافته است (به عنوان مثال GmbH ، OHG ، KG). از نظر قانونی مستقل است و شکل قانونی خاص خود را دارد.
شعبه مستقل (Zweigniederlassung)
یک شعبه مستقل از خود شخصیت حقوقی مستقل ندارد و بخشی از شرکت خارجی است. خدمات عمدتا با طیف فعالیت های دفتر مرکزی (در خارج از آلمان) مطابقت دارند ولی از نظر فضا و پرسنل در آلمان دارای استقلال است. ثبت تجاری برای تاسیس لازم است. یک دفتر شعبه باید در ثبت تجاری آلمان ثبت شود ، ولی مدارک ثبتی شرکت مادر در خارج از آلمان نیز باید در زمان ثبت ترجمه و ارائه شود.
استقرار جزئی دائمی
بخشی از زنجیره تامین مانند بخش تولید شرکت مادر در خارج از آلمان، مرکز مونتاژ یا انبار ها میتوانند به عنوان استقرار دائم یا Betriebsstätte در آلمان تعریف شوند. این بخش از بیزینس فاقد استقلال حقوقی خواهد بود و کاملا به شرکت مادر در خارج از آلمان وابسته می باشد. احتیاجی به ثبت تجاری در آلمان نیست ولی ثبت در اداره تجارت آلمان یا حمایت از حقوق مصرف کننده الزامی است.
دفتر نمایندگی (Repräsentanz)
این نوع از شعبه که به عنوان شعب وابسته یا unselbständige Zweigniederlassung نیز در آلمان معروف هستند معمولاً توسط یک خویش فرمای مستقل در خارج از شرکت مادر (به عنوان مثال یک نماینده تجاری) اداره می شود. فعالیت های معمول شامل مدیریت تماس یا تحقیقات بازار است. این نمایندگی از نظر قانونی کاملاً وابسته است. قانون مقررات تجارت آلمان آن را به عنوان یک شرکت تجاری به رسمیت نمی شناسد ، به همین دلیل ورود به ثبت تجاری ضروری نیست. با این حال ، ثبت در اداره تجارت آلمان ضروری است.
برای راه اندازی هر یک از شعب اشاره شده در آلمان و مشاوره در انتخاب مسیر، مشاورین شرکت ما راهنمای گام به گام شما هستند.
فرایند ثبت نام در اداره تجارت محلی (Gewerbeamt)
هنگامی که یک شرکت خارجی در آلمان تاسیس می شود ، روند ثبت نام در اداره تجارت آلمان همان روش مرسوم برای کسب و کار های داخل آلمان است. البته ارائه اطلاعات جانبی ، مانند اجازه اقامت ، می تواند تا حدی لازم باشد. علاوه بر این ، شرکتهای خارجی اگر بخواهند کسب و کاری را در آلمان ثبت کنند که در این کشور نیاز به مجوز دارد (به عنوان مثال امتیاز رستوران) باید مجوزهای لازم را نیز کسب کنند. مروری بر صنایعی که برای آنها مجوزهای ویژه لازم است را می توانید در این مقاله مطالعه کنید. هر چند در مقالات بعدی جزییات بیشتری در این مورد ارائه می دهیم.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت در اداره بازرگانی و اقامت آلمان می توانید از خدمات مشاوره ما استفاده کنید.
مدیریت توسط یک خارجی: فاکتور اقامت آلمان را در نظر بگیرید
اگر قرار است تجارت شما در آلمان توسط یک فرد خارجی مدیریت شود، باید از قبل در مورد تشریفات لازم اداری، اطلاعات کسب کنید. شرایط زیر به ویژه مهم است. دو حالت وجود دارد; یا مجری خارجی پروژه شهروندی اتحادیه اروپا را دارد یا ندارد:
خارجی ها از کشورهای اتحادیه اروپا: شهروندان اتحادیه اروپا برای ورود به کشور فقط به کارت شناسایی یا گذرنامه معتبر برای کار و اقامت نیاز دارند. کسب اجازه اقامت لازم نیست.
خارجی ها از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا: اگر قرار باشد یک فرد خارجی از کشوری خارج از اتحادیه اروپا مدیریت شرکت را در آلمان بر عهده بگیرد، به اجازه اقامت مربوط به هدف آن اقامت در آلمان نیاز دارد. اگر وی قبلاً در آلمان اقامت دائم داشته باشد یا اجازه اقامت / مجوز اقامت نامحدود یا اجازه اقامت موقت مربوط به حرفه را داشته باشد ، فقط باید گذرنامه معتبر و احتمالاً تایید ثبت آدرس (Meldebestätigung) را ارائه دهد.
همچنین ممکن است که فرد بدون حضور دراز مدت در آلمان از خارج از آلمان شرکت را مدیریت کند. اگر چنین باشد ، لزوماً مدیر شرکت مجبور نیست که محل اقامت یا اقامتگاه همیشگی خود را در آلمان داشته باشد. هر چند ارائه یک آدرس رفرنس اجباری است. با این حال ، فرد باید درخواست خود را به نمایندگی آلمان در کشور خود (سفارت آلمان) ارسال کند تا بتواند اجازه اقامت به او اعطا شود. او باید بتواند حق خود را برای ورود به آلمان در هر زمان حفظ کند.
اجازه اقامت آلمان برای نمایندگان دفاتر نمایندگی: برای نمایندگان برای اهداف خاص اجازه اقامت تا دوازده ماه صادر می شود. اما اظهارنامه محضری ترجمه شده شرکت مادر جزو مدارک لازم می باشد. همچنین بررسی می شود که حداقل برای یک سال سرمایه کافی برای امرار معاش تأمین شده است یا خیر.
برای این منظور ، پرینت موجودی یک حساب بانکی آلمان با حداقل های مورد نظر قانونی باید ارائه شود. البته کانسپتی هم برای کار باید نوشته شود.
تمدید در موارد خاص حداکثر به مدت شش ماه امکان پذیر است. یا اینکه ، این شرکت باید دفتر نمایندگی را به یک شرکت مناسب تبدیل کند ، چه بر اساس قوانین آلمان و چه کشور مبدا ، یا نماینده باید از کشور خارج شود.
در صورت عدم دریافت مجوز اقامت از طرف اداره مهاجرت ، ادامه خود اشتغالی ممنوع است.
در این زمینه تیم ما میتواند به شما کمک کند. با ما تماس بگیرید.
اجازه اقامت آلمان برای اهداف خاص: پیش نیازهای گسترده
با انتخاب پاراگراف مهاجرتی خود اشتغالی اداره مهاجرت تا ۳ سال به فرد متقاضی اقامت خواهد داد.
البته اگر کسب و کار پیشنهادی بتواند شرایط زیر را تامین کند:
- وجود یک منفعت اقتصادی غالب یا یک نیاز ویژه منطقه ای
- عواقب مثبت پیش بینی شده برای اقتصاد منطقه با حضور کسب و کار شما در آلمان
- بودجه ایمن برای تامین اهداف کسب و کار در طی سه سال آینده
به غیر از این ، اداره مهاجرت معیارهای دیگری را نیز در تصمیم گیری خود لحاظ می کند ، مانند صلاحیت های حرفه ای مدیر ، اجرایی پذیر بودن ایده کسب و کار ، میزان سرمایه اولیه و آورده و تاثیر مثبت کسب و کار در نرخ استخدام در آلمان.
خوب اکنون سوال مهم این است که چطور می توان طرحی ارائه داد که بتوان ۳ شرط مهم بالا تامین شود. این نکته اوج هنر مشاور اقتصادی و حقوقی شما در آلمان است که بتواند با کمترین هزینه ممکن برای سرمایه گذار به این مهم دست یابد.
برای کسب اطلاعات بیشتر برای نگارش یک طرح توجیهی یا بیزینس پلن مناسب در آلمان که منجر به اخذ اقامت این کشور شود می توانید در جلسات مشاوره یک ساعته ما شرکت کند. تنها کافی است که فرم زیر را پر کنید.
مالیات بر سود حاصل از شعب شرکت های خارجی در آلمان
اگر یک شرکت خارجی یک دفتر دائمی یا شعبه در آلمان باز کند ، سود حاصل در آلمان مشمول مالیات است. بسته به عهدنامه هایی که بین کشور های مختلف با آلمان بسته میشود برای سود باید دوباره مالیات دریافت شود ولی برای ایران به دلیل عهدنامه ای که بین دولت قبل از انقلاب و دولت آلمان در آن زمان بسته شده بود احتیاجی به پرداخت مالیات نیست اگر و تنها اگر شرکت ثبتی در آلمان شرکت مستقل فرعی که در بالا توضیح داده شد نباشد و فقط به عنوان شعبه وابسته فعالیت کند. البته در این حالت هم هم باید مدارک مالیاتی شرکت مادر در ایران کاملا به اداره مالیات آلمان ارائه شود و تنها درصورت تصدیق، شعبه در آلمان از پرداخت مالیات معاف می شود.
البته در صورت الزام به پرداخت مالیات ،مبلغ به صورت جزئی پرداخت میشود و مشمول تمام مالیات نمی گردد که اصطلاحا به آن Doppelbesteuerungsverfahren گفته می شود.
تجارت خارجی در آلمان: بدون آمادگی لازم توصیه نمی شود.
حتی در صورت امکان ایجاد دفتر شعبه خارجی در آلمان این کار را بدون آمادگی و آگاهی از نحوه مدیریت و اجرای کار در این کشور توصیه نمی کنیم. به ویژه نکاتی که در مورد قوانین اقامت آلمان وجود دارد در صورت عدم رعایت می تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود.
برای کسب اطلاع از اینکه به عنوان سرمایه گذار موظف به پرداخت چه نوع مالیاتی می باشید یا چه شانسی برای اقامت یا چه گزینه های جایگزینی در صورت عدم تمایل به اقامت آلمان دارید می توانید در جلسات مشاوره استراتژی ما شرکت نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید