کمک هزینهی شروع برای استارتاپها از طرف اداره کار
آژانس کاریابی دولت فدرال آلمان (Bundesagentur für Arbeit) با این کمک هزینهی شروع کار، از افراد بیکاری که قصد خوداشتغالی دارند، پشتیبانی میکند. با این حال، تعداد افرادی که این کمک هزینه را دریافت میکنند هر ساله کاهش یافته است؛ بنابراین کسانی که مایل به راه اندازی یک شرکت هستند، باید هنگام درخواست از هر لحاظ آماده باشند.
کمک هزینهی اولیه به میزان ۳۰۰ یورو علاوه بر مزایای بیکاری نوع ۱ (ALG1) به مدت ۶ ماه به فرد اهدا میشود. برای ۹ ماه بعدی هم کمک هزینه میتواند ۳۰۰ یورو باشد. از آنجا که هیچ حق مطالبهی قانونی برای اعطای این کمک هزینه وجود ندارد، متقاضیان باید هرچه سریعتر در این زمینه مشاوره بگیرند.
از بیکاری تا کارآفرینی
بیکاری مطمئناً برای بسیاری از افراد وضعیتی ناراحتکننده است، صرف نظر از اینکه به طور ناگهانی روی داده یا از قبل قابل پیش بینی بوده باشد. با اینکه بسیاری از افراد بلافاصله پس از بیکار شدن به دنبال کار میگردند، برخی نیز به سمت خود اشتغالی و راهاندازی کاری جدید قدم برمیدارند. این اشخاص میتوانند برای درخواست کمک هزینهی شروع کار اقدام نمایند.
برای کمک به راه اندازی استارتاپ افرادی که بیکار شدهاند، کمک هزینهی اولیه با عنوان مزایای بیکاری نوع ۱ (ALG1) و کمک هزینهی ورودی با عنوان مزایای بیکاری نوع ۲ (ALG2) در نظر گرفته شده و همچنین برای دریافت کنندگان مزایای نوع ۱و ۲، کوپن فعالسازی و راهاندازی (AVGS) مشاورهی رایگان در نظر گرفته شده است.
گیرندگان مزایای بیکاری ۱ یا ۲ و یا متقاضیان شغل میتوانند از طریق آژانس کاریابی فدرال و یا مرکز کاریابی (Job Center) تقاضای کوپن فعال سازی و راهاندازی (Aktivierungs- und Vermittlungsgutschein) کنند. بعد از آن به مشاوره ۱۰۰٪ کمک هزینه تعلق میگیرد و بنابراین برای کارآفرین رایگان است.
کمک هزینهی شروع برای استارتاپها از طرف اداره کار
با این کمک هزینهی اولیه، به کارآفرین بدون درآمد در درجهی اول برای تأمین هزینههای زندگی در مسیر خوداشتغالی کمک میشود. چرا که فقط تعداد بسیار کمی از کارآفرینان میتوانند در چند ماه اول کسب درآمد کنند. برنامه اعطای کمک هزینهی شروع به کار از برنامههای پیشین دولت با عنوانهای Ich-AG و Überbrückungsgeld (کمک هزینهای که دولت به استارتاپها میدهد) به وجود آمده است.
عدم مطالبهی قانونی در رابطه با کمک هزینهی شروع کار
از آنجا که هیچ حق مطالبهی قانونی برای اعطای این کمک هزینه وجود ندارد، باید قبل از ارسال درخواست به آژانس کاریابی بیزینس پلن خود را آماده کرده باشید. در این بخش از روند کار میتوانید از کوپن فعالسازی و راهاندازی (Aktivierungs- und Vermittlungsgutschein) استفاده کنید. با استفاده از این کوپن از آژانس کاریابی میتوانید مشاوره از یک متخصص دریافت کنید.
جزئیات: شرایط، درخواست، میزان کمک هزینه و …
در این بخش به مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای دریافت کمک هزینهی شروع کار میپردازیم:
چگونه میتوانم برای دریافت کمک هزینهی شروع کار درخواست بدهم؟
- جهت درخواست کمک هزینه باید به ادارهی کار و یا آژانس کاریابی مراجعه کنید.
- هر چه زودتر به مسئول مشخص شده برای شما در اداره کار اطلاع بدهید که قصد شروع به خوداشتغالی دارید.
- در این صورت اداره کار نیز میتواند با سمینارهای مختلف از شما در راه خود اشتغالی حمایت کند.
- علاوه بر این، شما میتوانید روندهای اداری لازم را آغاز کرده و اطمینان حاصل کنید که از تمامی تاریخها و مهلت ثبت نام برای کمک هزینه مطلع هستید.
- اداره کار موظف نیست این کمک هزینه را به شما اعطا کند. این مساله به صلاحدید مسئول ذیربط انجام میگیرد.
- قرار داشتن در یک رابطهی کاری اولویت دارد. این مساله پیش از آنکه موارد خوداشتغالی و اعطای کمک هزینه بررسی شوند، توسط اداره کار مورد تحقیق قرار میگیرد.
شرایط اعطای کمک هزینه از طرف اداره کار
- برای درخواست کمک هزینه، فرد متقاضی باید حداقل یک روز به عنوان فرد بیکار ثبت شده باشد. بنابراین متقاضی نمیتواند مستقیم از اشتغال به خود اشتغالی تغییر داده و درخواست کمک هزینه کند. همچنین باید ثابت کند که حق استفاده از مزایای بیکاری را دارد و یا در شغلهای کوتاه مدت اداره کار (مخصوص افراد بیکار) مشغول بوده است.
- متقاضی باید به موقع بیکاری قریب الوقوع خود را به اداره کار اطلاع دهد.
- اداره کار بررسی خواهد کرد که آیا فرد متقاضی دانش و مهارت لازم برای شروع کار و خود اشتغالی را دارد یا خیر.
- همچنین این امکان وجود دارد که فرد متقاضی از طرف اداره کار موظف شود در سمینارهای مخصوص اداره کار شرکت کند تا کمک هزینه به وی تعلق بگیرد.
- در زمان شروع خود اشتغالی، فرد متقاضی باید حداقل ۱۵۰ روز از مزایای بیکاری برخوردار باشد.
- از زمان دریافت کمک هزینهی قبلی باید ۲۴ ماه گذشته باشد.
- یک گواهیTragfähigkeitsbescheinigung (گواهی که نشان میدهد شخص متقاضی چه قابلیتهایی دارد و استارتاپ وی از چه ظرفیتهایی برخوردار است) باید به اداره کار ارائه شود.
- استارتاپ فرد متقاضی باید یک شغل تمام وقت باشد تا کمک هزینه به وی تعلق بگیرد.
درخواست کمک هزینه:
- فرم درخواست کمک هزینه را از مسئول ذیربط دریافت خواهید کرد.
- فرم درخواست مختصر و کوتاه است و بیشتر به تشریفات اداری میپردازد – مانند تاریخ شروع کار جدید و همچنین تعیین اینکه یک کارآفرینی مستقل دارید.
- مهمترین بخش، نظر کارشناسان و همچنین مدارکی مانند بیزینس پلن و یا برگهی ثبت نام استارتاپ هستند.
گواهی مشخصات استارتاپ:
- فرد متقاضی فرصت دارد در زمانی که به کاری اشتغال ندارد، طرح استارتاپ خود را آماده کند. قبل از دریافت کمکهزینه، طرح پروژه باید توسط یک نهاد ذیصلاح بررسی شده و گواهی تایید مشخصات استارتاپ به اداره کار ارسال شود.
- مبانی تایید و اخذ گواهی نهاد ذیصلاح به صورت ذیل است:
-
- توصیف معنادار پروژهی استارتاپ در قالب یک بیزینس پلن به همراه سرمایهی موردنیاز، برنامهی مالی و همچنین پیشبینی فروش و سودآوری
- رزومهی فرد متقاضی به همراه مشخص کردن مهارتهای مورد نیاز
- اطلاعات ارائه شده توسط کارآفرین در رابطه با استقلال فعالیت
- نهاد ذیصلاح در درجهی اول قابلیت دوام اقتصادی استارتاپ را بررسی میکند. متقاضی میتواند این اطلاعات را از یک مشاور مالیاتی، وزارت صنعت و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و یا یک مشاور مدیریت بگیرد.
میزان کمک هزینهی شروع کار
- کمک هزینهی اداره کار به میزان آخرین مزایای بیکاری نوع ۱ فرد متقاضی به علاوهی مبلغ ۳۰۰ یورو برای بیمههای اجتماعی است. این مورد خصوصاً درمورد کمکهای بیمه درمانی صدق میکند.
طول زمان کمک هزینه
- مرحلهی اول ۶ ماه به طول میانجامد. در این مدت فرد متقاضی کل مبلغ کمک هزینهی شروع به کار (یعنی مزایای بیکاری نوع ۱ + ۳۰۰ یورو) را دریافت خواهد کرد.
- سپس متقاضی میتواند برای ۹ ماه دیگر مبلغ ۳۰۰ یورو درخواست نماید. البته، تاییدیهی این پرداخت توسط اداره کار ضروری نیست.
- مبنای اعطای کمک هزینه، مروری بر فعالیتهای کارآفرینی چند ماه گذشته و برنامه های آیندهی استارتاپ است. این مساله همچنین شامل لیست درآمدها و هزینهها میشود. بسیار مهم است که برای اداره کار مشخص شود که این کار به صورت مشخص و تمام وقت است.
کمک هزینهی اولیه و حق دریافت مزایای بیکاری
- حق فعلی شما از مزایای بیکاری به طور خودکار از زمانی که کمک هزینه را دریافت میکنید کاهش مییابد.
فرصتهای دریافت کمک هزینه برای دریافت کنندگان مزایای بیکاری نوع ۲
- برای دریافت کنندگان مزایای بیکاری نوع ۲، دریافت این کمک هزینه اعمال نمیشود. در این رابطه اداره کار این امکان را دارد که مبلغی حمایتی از به اصطلاح هزینهی ورودی را برای حمایت از شروع کار بپردازد. برخلاف کمک هزینهی شروع به کار، میزان کمک هزینهی ورودی کاملاً به تشخیص مسئول اداره کار است.
برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:
دیدگاهتان را بنویسید