شناسه مالیاتی (Steueridentifikationsnummer/ Steuernummer)
شماره مالیاتی Steuernummer و شماره شناسه مالیاتی Steueridentifikationsnummer در واقع دو عدد مختلف در سیستم مالیاتی آلمان می باشند. شماره مالیاتی در حال حاضر تنها برای پروسه بازگشت مالیات و فریلنسرها استفاده می شود.
اگر میخواهید به عنوان فریلنسر در آلمان فعالیت کنید باید برای شماره مالیاتی آلمان از اداره مالیات محلی درخواست بدهید.
کارفرمای شما (برای صاحبین شرکت: شرکت GmbH) برای صدور فیش حقوقی همیشه به این شناسه نیاز دارد. این شماره از زمان صدور به هیچ وجه تغییر نمیکند. البته چنانچه آن را گم کنید میتوانید به صورت آنلاین در اینجا بازیافت نمایید.
اگر استخدام شرکت خود یا شرکت فردی دیگر در آلمان هستید مالیات بر حقوق از حقوق ماهیانه شما کسر خواهد شد. اگر شناسه مالیاتی خود را اخذ نکنید ممکن است با حد اکثر نرخ مالیات حقوق مالیات شما رد شود و این امکان را نیز نیابید که میزان پرداختی مازاد را در آینده از اداره مالیات طلب نمایید. بنابر این در صورت تاخیر دریافت حتما مورد را از طریق اداره ثبت آدرس ها (Bürgeramt) یا اداره مالیات (Finazamt) پیگیری نمایید.
شناسه مالیاتی در آلمان چگونه کار می کندهمانطور که قبلا مطرح شد چنانچه قصد فعالیت در آلمان به عنوان کارمند یک شرکت را دارید باید از قبل شناسه مالیاتی داشته باشید که به صورت خودکار پس از ثبت آدرس برای شما صادر میشود. در این حالت میزان مالیات شما توسط کارفرمای شما از حقوقتان کسر میشود. چنانچه خودتان کارفرما و صاحب شرکت هستید باید از طریق فیش حقوقی ای که مشاور مالیاتی شما در آلمان برای شما صادر میکند میزان مالیات بر حقوق را محاسبه و مستقل پرداخت نمایید.
مالیات بر حقوق، به میزان حقوق، وضعیت تاهل یا شرایط خانوادگی و گروه مالیاتی شما بستگی دارد.
اگر در آلمان شناسه مالیاتی ندارید ممکن است:
- مالیات بیشتری از حد لازم پرداخت نمایید
- قادر به دریافت امتیازات دولتی که در شرایط عادی حق دریافت آن را دارید نباشید
- قادر به افتتاح حساب بانکی نباشید
- قادر به فعالیت به عنوان فریلنسر نباشید
- قادر به درخواست بازگشت مابه التفاوت پرداخت مالیات پس از تسویه حساب مالیاتی نباشید.
چه کسی یا نهادی باید شناسه مالیات من را داشته باشد؟
در درجه اول شخص یا شرکتی که شما را استخدام میکند. شما باید در ابتدای استخدام و قبل از صدور اولین فیش حقوقی شناسه مالیاتی خود را داشته باشید.
شرکت های ارائه دهنده بیمه عمر، خدمات درمانی و حتی بعضی وقت بانک ها برای افتتاح حساب بانکی شماره مالیاتی شما را میخواهند.
آیا باید هر سال برای شناسه مالیاتی اقدام کرد؟
خیر یک بار در زمان ثبت آدرس این درخواست به صورت خودکار برای شما اقدام میشود. مواردی پیش می آید که شماره با تاخیر به آدرس ارسال میشود یا اصلا ارسال نمی گردد. توصیه می شود چنانچه پس از ۳ هفته از ثبت آدرس خود در آلمان شناسه مالیاتی خود را به صورت نامه در صندوق پستی خود دریافت نکردید موضوع را از طریق اداره ثبت شهروندان Bürgeramt یا اداره محلی مالیات Finanzamt پیگیری نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید