نگاه انتقادی به ایدۀ کسبوکارتان میتواند تعیین کند که این ایده ارزش سرمایهگذاری زمان و پولتان را دارد یا خیر. یک مطالعۀ امکان سنجی که جنبۀ خاصی از کسبوکار را پوشش میدهد به شما نشان خواهد داد که ایدۀ کسبوکارتان شانس موفقیت خوبی دارد یا خیر.
· امکان سنجی بازار
· امکان سنجی تجاری
· سایر ملاحظات
مطالعۀ امکان سنجی شما باید شامل یک ارزیابی از بازار و تغییرات تجاری باشد.
امکان سنجی بازار
شما باید ایدۀ مشخصی از بازار کسبوکار خود داشته باشید. امکان سنجی بازار شما باید موارد زیر را پوشش دهد:
· تقاضا برای محصولات یا خدمات چیست؟
· کدام نوع از مشتریان محصولات یا خدمات شما را خریداری میکنند؟
· تعداد مشتریان بالقوه، چه کسانی هستند و در چه موقعیتی قرار دارند؟
· چرا محصولات یا خدمات شما برای مشتریان بالقوه جذاب هستند؟
· هدف شما از فروش محصولات یا خدماتتان چیست؟
· رقبایتان چه کسانی هستند؟
· آیا محصولات یا خدمات شما نیازی را رفع میکنند که هنوز توسط رقبایتان رفع نشده است؟
· رتبۀ محصولات یا خدمات شما بر حسب قیمت و کیفیت در مقایسه با رقبایتان چگونه است؟
· نقاط قوت و ضعف رقبای اصلی شما کدامند؟
· پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما چیست؟
· آیا موانعی برای ورود به بازار وجود دارد؟
امکان سنجی تجاری
زمانی که مشخص کردید که یک بازار برای محصولات یا خدمات شما وجود دارد، باید شرایط مالی را برای آن در نظر بگیرید. امکان سنجی تجاری شما باید موارد زیر را پوشش دهد:
· برای مطابقت با هزینههای زندگی خود به چه میزان پول نیاز دارید؟
· انتظار دارید قبل از اولین فروشتان چقدر در کسبوکارتان باقی بمانید؟
· برای شروع به چه میزان پول نیاز دارید؟
· هدف شما از بودجهبندی کسبوکارتان در مرحلۀ راه اندازی چیست؟
· هزینههای ثابت و متغیر خود را برآورد کنید.
· مشتریانتان برای محصولات و خدمات شما چه قیمتی را پرداخت میکنند؟
· پیش بینی فروش شما چیست؟
· نقطۀ سر به سر شما چیست؟
· چقدر طول میکشد تا به حجم فروش سر به سر برسید؟
· به چه میزان سرمایۀ کاری برای حفظ عملیات خود نیاز دارید؟
· بازگشت سرمایه
· تحلیل جریان نقدینگی
سایر ملاحظات
شما باید موارد زیر را به عنوان بخشی از امکان سنجی خود در نظر بگیرید:
· آیا هیچ گونه شرایط قانونی وجود دارد که باید با آنها مطابقت پیدا کنید؟
· آیا به حفاظت از املاک فردی خود نیاز دارید؟
· کدام عوامل به صورت بالقوه در کسبوکار شما تاخیر ایجاد میکنند؟
· آیا مهارتهای لازم برای ورود محصول یا خدماتتان به بازار را دارید؟
اطلاعات بیشتر
· چگونه برنامۀ تجاری خود را ایجاد میکنید؟
· بررسی کنید که به مجوز یا گواهینامهای برای کسبوکار خود نیاز دارید؟
· دربارۀ معیارهای تجاری با یکی از مشاوران تجاری خود بحث کنید.
برای اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کنید و در جلسات مشاوره ما شرکت نمایید یا به واتساپ ما پیام دهید:
دیدگاهتان را بنویسید